SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania społeczne w świecie IT - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania społeczne w świecie IT
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-BSIT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania badań społecznych w rzeczywistości związanej z technologiami informacyjnymi i cyfrowymi usługami.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Polityka oparta na danych
  2. Socjolog w świecie BIG DATA
  3. Informatyka społeczna
  4. Możliwości zastosowania badań społecznych w świecie IT
  5. Badania ilościowe i jakościowe w świecie IT
  6. Nowoczesne technologie w badaniach społecznych
  7. Etyczne aspekty badań społecznych w świecie nowoczesnych technologii

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja, zastosowanie mobilnych metod edukacji w postaci gier edukacyjnych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium pisemne w formie testu. Minimalny próg punktów wymagany do zaliczenia – 50%.

Literatura podstawowa

  1. Rogoś-Turek Barbara, Mościchowska Iga, “Badania jako podstawa projektowania User Experience”
  2. Social Informatics: An Information Society for All?, red. J. Berleur, M. I. Nurminen, J. Impagliazzo, Springer 2006
  3. Social Informatics: Past, Present, and Future, red. P. Fichman, H. Rosenbaum, Cambridge 2014
  4. Batorski Dominik , Marody Mirosława i Nowak Andrzej (red.) 2006. Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  5. Batorski Dominik i Olcoń-Kubicka Marta,. 2006. Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. „Studia Socjologiczne” 3(182): 99–132.
  6. Batorski Dominik i Olechnicki Krzysztof, 2007. Wprowadzenie do socjologii Internetu. „Studia Socjologiczne” 3(186): 5–14.
  7. Benkler Yochai, 2006. The wealth of networks: how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press.
  8. Blank, Grant. 2006. Communication and information technologies: A history of the middle years. „Social Science Computer Review” 24(2): 158–164.
  9. Frade, Carlos. 2016. Social Theory and the Politics of Big Data and Method. „Sociology” 50(5): 863–877.
  10. Jeran, Agnieszka. 2004. Internet jako narzędzie i przedmiot badań. „Kultura i Społeczeństwo” 4: 179–186.
  11. Juza, Marta. 2013. Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? „Studia Socjologiczne” 4(211): 103–123.
  12. Krzysztofek, Kazimierz. 2011. W stronę maszyn społecznych. Jaka będzie socjologia, której nie znamy? „Studia Socjologiczne” (2 (201)): 123–145.
  13. Krzysztofek, Kazimierz. 2012. Big Data society technologie samozapisu i samopokazu: ku humanistyce cyfrowej. „Transformacje” 1(4): 223–257.
  14. McCarthy, Matthew T. 2016. The big data divide and its consequences. „Sociology Compass” 10(12): 1131–1140.
  15. Szpunar, Magdalena. 2010. Internet w procesie realizacji badań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  16. Szpunar, Magdalena. 2016. Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. „Zarządzanie w Kulturze” 4: 355–369.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 18:40)