SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania ewaluacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania ewaluacyjne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-BE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami prowadzenia badań ewaluacyjnych, począwszy od etapu projektowania badania, poprzez jego przygotowanie praktyczne, zbieranie danych, przetwarzanie skończywszy na przygotowaniu raportu.

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1.      Wprowadzenie do tematyki, podstawowe definicje i ramy teoretyczne badań ewaluacyjnych.

2.     Typy badań ewaluacyjnych.

3.      Podstawowe etapy badań ewaluacyjnych.

4.      Przygotowanie do badań ewaluacyjnych

5.      Kryteria, efekty i wskaźniki w badaniach ewaluacyjnych 

6.      Gromadzenie danych w badaniach ewaluacyjnych.

7.      Raportowanie wyników badań ewaluacyjnych.

8.      Ilościowe metody badań ewaluacyjnych (przegląd)

9.      Jakościowe metody badań ewaluacyjnych (przegląd)

10.      Etyczne i kulturowe aspekty badań ewaluacyjnych

Metody kształcenia

praca z tekstem

praca w grupie

projekt

dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt raportu metodologicznego do badania ewaluacyjnego według przygotowanych kryteriów ustalonych na zajęciach

Literatura podstawowa

 Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik Akademicki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008. 

Ewaluacja krok po kroku, czyli zalecenia IZ w zakresie prowadzenia ewaluacji w ramach PO KL – aktualizacja, Warszawa, MRR, 2011

Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, MRR, Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca

Olejniczak K., Ledzion B. I Weremiuk A. (red.), Realizacja badań ewaluacyjnych w świetle Prawa Zamówień Publicznych, Warszawa, MRR, w druku.

Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] J. Górniak, S. Mazur, Strategiczne zarządzanie rozwojem Polski. Poradnik, MRR, 2011.

Practical Handbook for Ongoing Evaluation, Interact, 2009

Bienias S., Gapski T., Ewaluacja, [w:] Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych, Twigger, 2008

Autoewaluacja w szkole/ red. Elżbieta Tołwińska-Królikowska. Wyd. 2 poszerz. – Warszawa : Wydawnictwo CODN, 2010

Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza / red. A. Haber, M. Szałas. – Warszawa : Wydawnictwo PARP, 2007

 

Uwagi

Możliwość przygotowania innego typu projektu ewaluacyjnego, przy akceptacji większości grupy.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:07)