SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SKOI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, internecie, mediach społecznych oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej (omówienie i analiza case studies), poznaje normy i dobre praktyki stosowane w internecie oraz rozwija świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze cyfrowej i w innych obszarach  internetowej działalności zawodowej.

Wymagania wstępne

brak 

Zakres tematyczny

  1. Koncepcje społeczeństwa sieci.
  2. Społeczne funkcje Internetu.
  3. Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.
  4. Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.
  5. Normy, role społeczne, kontrola społeczna w internecie
  6. Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.
  7. „Hejt” w sieci.
  8. Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).
  9. Nowy model uprawiania polityki w Internecie. Internet miejscem walki ideologicznej. Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania popleczników. Internetowe debaty polityczne. Różnice między kampanią wyborczą w Internecie i tradycyjnych mediach.
  10. Media społecznościowe i ich rola we współczesnym świecie. Facebook jako narzędzie marketingu - Reklama w mediach społecznościowych. Prywatność w mediach społecznościowych.
  11. Autoprezentacja w mediach społecznościowych – społeczne konstrukcje narcyzmu. K

Metody kształcenia

Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Przygotowanie pisemnego projektu dotyczącego wybranej problematyki spośród zagadnień podejmowanych na zajęciach. Prezentacja projektu.

Literatura podstawowa

  1. Castells M., Społeczeństwo sieci, przekł. Mirosława Marody [et al. ], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
  2. Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia, 2015.
  3. Szaban D., www. przekonajwyborcę. pl - technologie informacyjne w służbie polityki, Rocznik Lubuski: Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, Tom 36, część 2, 2010.
  4. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.

van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci, przekł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2005.
  2. http:/politykawsieci. pl
  3. Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.
  4. Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
  5. Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.
  6. Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji

i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.

  1. Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
  2. Sobolewska-Popko A. M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.
  3. Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.
  4. Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:] Język a multimedia, (red.)A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
  5. Szaban D., Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w województwie lubuskim, (w:) Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej w czasach nowożytnych / red. Hanna Kurowska, Dorota Szaban, Zielona Góra, (Zielonogórskie Studia Demograficzne ; nr 3), 2013.
  6. Zbieg A., Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 12:49)