SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki profilowania użytkowników - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki profilowania użytkowników
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-TPU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką profilowania użytkowników różnego typu usług, ze szczególnym uwzględnieniem internetu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Typy profilowania.
  2. Od personalizacji do profilowania.
  3. Narzędzia profilowania.
  4. Metody ograniczania profilowania.
  5. Profilowanie a RODO.
  6. Charakterystyka wybranych modeli zachowań użytkowników Internetu.
  7. Mierniki pomiaru konsumpcji i ich klasyfikacja.
  8. Racjonalności i irracjonalność zachowań konsumenckich.
  9. Style życia.
  10. Analiza segmentacyjna, kryteria segmentacji, segmenty rynku.

Metody kształcenia

Praca warsztatowa, praca w grupie, dyskusje, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt badawczy wraz z prezentacją uzyskanych rezultatów - ocena końcowa to ocena z projektu.

 

Literatura podstawowa

  1. Battelle J., Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, Warszawa 2006.
  2. Halavais A., Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo, Warszawa 2012.
  3. Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Kraków 2015.
  4. Jemielniak D., Socjologia internetu, Warszawa 2019.
  5. Lyon D., Bauman Z., Płynna inwigilacja: rozmowy, Kraków 2013.
  6. Pariser E., Filter buble. What the Internet is hiding from you?, New York 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013.
  2. Chcemy mieć kontrolę, więc potrzebujemy autonomii informacyjnej – mówi nam Katarzyna Szymielewicz z fundacji Panoptykon, http://www. spidersweb. pl/2015/05/panoptykon ‑wywiad. html (12. 09. 2015).
  3. Marissa Mayer interview on personalization, http://outofmygord. com/2007/02/22/marissa ‑ mayer ‑interview ‑on ‑personalization/ (15. 09. 2015).
  4. Orliński W., Internet. Czas się bać, Warszawa 2013.
  5. Berners ‑Lee T., Long live the Web: a call for continued open standards and neutrality, http:// www. scientificamerican. com/article/long ‑live ‑the ‑web (22. 09. 2015).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:07)