SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badania mass mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badania mass mediów
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-MBM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi i nowoczesnymi badaniami mediów masowych, ich specyfiką i możliwościami zastosowania.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Media tradycyjne i nowoczesne - wprowadzenie.
  2. Prasa, radio, telewizja, Internet jako przedmiot badania.
  3. Badania monomedialne i multimedialne
  4. Badania oglądalności programów telewizyjnych (telemetria,  dzienniczki oglądalności)
  5. Badania słuchalności programów radiowych, standardy RADIO TRACK (metodologia DAR)
  6. Badania czytelnictwa prasy (standardy Polskiego Badania Czytelnictwa)
  7.  Badania internetu
  8. Analiza zawartości mediów.
  9. Badania sondażowe.

Metody kształcenia

Przygotowanie projektu, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt badania mediów do wybranej tematyki. Oceniana zgodność z tematem, dobór adekwatnych do tematu metod i technik prowadzenia badań, struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Davis D., Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2007.
  2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
  3. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
  4. Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
  5. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], Nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFiS PAN, Warszawa 2004
  6. Wimmer R., Dominick J., Metody badań mass mediów, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2008
  7. Strony internetowe ośrodków badawczych realizujących badania mediów 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Churchill G.A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa 2002
  2. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 17:07)