SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody badań ilościowych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-MBI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu metod ilościowych, wskazanie wad i zalet poszczególnych metod badawczych stosowanych w socjologii, przekazanie wiedzy o warunkach stosowania określonych metod ilościowych. Celem jest przyswojenie przez studentów wiedzy o strukturze procesu badawczego i takich technikach jak: badania ankietowe, wywiady kwestionariuszowe, badania panelowe, badania porównawcze; poznanie zasad tworzenia narzędzi badawczych, dobierania prób, stosowania procedur terenowych, przygotowania zbiorów danych.
Celem ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego przez studentów w oparciu o wiedzę źródłową. Zadaniem prowadzącego jest zapoznanie studentów z zasadami formułowania problemów badawczych, stawiania hipotez, doboru odpowiednich zmiennych i ich wskaźników. Zadaniem studentów jest przygotowanie własnego projektu badań ilościowych (konceptualizacja problematyki badawczej jej eksplikacja, definicja populacji, dobór próby, wybór technik, konstrukcja narzędzi badawczych, zaprojektowanie procedur terenowych).
Brak
Wykłady:
Socjologia jako nauka empiryczna. Badania ilościowe i jakościowe – podstawowe różnice.
Etapy procesu badawczego w badaniach ilościowych.
Typy badań ilościowych – przekrojowe, podłużne, panelowe, porównawcze.
Techniki badań ilościowych – ankiety (audytoryjne, rozdawane, CAWI, pocztowe); wywiady kwestionariuszowe, PAPI, CAPI, CATI).
Problem pomiaru - od pytań badawczych do pytań kwestionariuszowych (konceptualizacja, operacjonalizacja)
Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie badań ilościowych – struktura i zasady konstruowania kwestionariuszy.
Rodzaje pytań kwestionariuszowych, zasady formułowania pytań kwestionariuszowych.
Błędy pytań kwestionariuszowych.
Budowa indeksów, skal pomiarowych, typologii.
Problem reprezentatywności badań ilościowych – dobór prób badawczych.
Procedury terenowe badań ilościowych – przykład Europejskiego Sondażu Społecznego i Lubuskiego Sondażu Społecznego.
Zasady realizacji badań ilościowych w terenie - przygotowanie zespołu do fazy terenowej projektu.
Opracowanie materiału empirycznego. Podstawowe zasady przygotowania bazy danych.
Ćwiczenia:
Założenia do przygotowania ilościowego projektu badawczego (omówienie struktury projektu).
Formułowanie problemów badawczych – naukowe i społeczne przesłanki.
Problem, hipoteza, zmienne, wskaźniki, przykłady operacjonalizacji w badaniach ilościowych.
Wstępna prezentacja koncepcji badawczych studentów.
Zasady konstrukcji kwestionariuszy (struktura tematyczna, logiczna, psychologiczna).
Pytania kwestionariuszowe - zasady poprawnego formułowania różnych typów pytań kwestionariuszowych (otwarte, zamknięte, półotwarte, tabelaryczne, skale, dyferencjał semantyczny, szeregowanie alternatyw).
Wady pytań kwestionariuszowych (wady strukturalne, wady niedostosowania, pytania trudne i drażliwe, pytania sugerujące).
Jak działa kwestionariusz, forma pytania i jego umiejscowienie w kwestionariuszu jako źródło zmienności odpowiedzi ankietowych.
Społeczne uwarunkowania sytuacji wywiadu kwestionariuszowego (wpływ i efekt ankieterski, wpływ osób trzecich, odpowiedzi trudno powiedzieć, odmowy udzielenia wywiadu).
Przygotowanie założeń do próby badawczej.
Zasady prowadzenia wywiadu kwestionariuszowego (aranżacja, odczytywanie pytań, zapisywanie odpowiedzi, motywowanie respondentów).
Badania pilotażowe - ostateczna weryfikacja poprawności przygotowanych narzędzi i procedur.
Kosztorys badań - przygotowanie kosztorysu realizacji projektu.
Etyka prowadzenia badań społecznych (Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów PKJPA).
Omówienie przygotowanych przez studentów projektów badawczych. Zaliczenie przedmiotu.
Wykład:
Wykład konwencjonalny, prezentacja w Power Point.
Ćwiczenia:
Praca z tekstem, praca z dokumentami źródłowymi (kwestionariuszami), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, ćwiczenie umiejętności konstruowania narzędzi badawczych i prób badawczych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia będą zaliczane na podstawie przygotowanego przez studentów projektu badawczego (60%) i kolokwium pisemnego (40%).
Ocena z egzaminu to ocena z wykładu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Babbie E., (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Oppenheim. A.N., (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
Szreder M., (2004), Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa.
Lutyński J. (2000), Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Badania empiryczne w socjologii, red. M. Malikowski, M. Niezgoda, tom 2, (1997), Tyczyn.
Lutyńska K., (1993) Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno – antropologiczne, IFiS PAN, Warszawa.
Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Zysk i S-ka, Poznań.
Gruszczyński L. A., (1999), Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Sułek A., (2001), Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa.
Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], (2005), Fieldwork jest sztuką, IFiS PAN, Warszawa.
Becker H. S., (2018), Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych. PWN, Warszawa.
Churchill G.A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa
Sułek A., (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa.
Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], (2004), Nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFiS PAN, Warszawa
Leszkowicz -Baczyńska Ż., Szaban D., (red.), (2012), Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, Zielona Góra
Sztabiński P. B., Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki badań ankietowych, IFiS PAN, Warszawa.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 17:03)