Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii ekonomicznej. Celem dodatkowym jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania procesów społecznych we współczesnych systemach gospodarczych.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Koncepcje człowieka w gospodarce (perspektywy teoretyczne)
Systemy gospodarcze
Główni aktorzy sfery ekonomicznej. Państwo w gospodarce. Pracobiorcy i pracodawcy. Dialog społeczny
Rozwój społeczno-gospodarczy. Czynniki i bariery
Procesy ekonomiczne w społeczeństwie sieci. Przedsiębiorstwo sieci
Sprawiedliwość socjalna. Znaczenie ekonomii solidarnej
Kultura organizacyjna i etyka pracy
Zachowania konsumentów - współczesne trendy
Przedsiębiorczość prywatna - zasady prowadzenia własnej działalności gospodarczej
Metody kształcenia
Do metod kształcenia wykorzystywanych w trakcie kursu należy praca z książką, dyskusja wielokrotna, metoda przypadków, praca w grupie, gra symulacyjna, metoda problemowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Kolokwium pisemne
Uzyskanie co najmniej 50% punktów
Przygotowanie projektu (praca grupowa).
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z oceny z pracy pisemnej (50%) i oceny kolokwium (50%)*.
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Wydawnictwo „Dyfin”, Warszawa 2008.
Gilejko L., Społeczeństwo a gospodarka, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2005.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Kochanowicz J., Marody M., Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Morawski W., Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca
Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Berger P., Rewolucja Kapitalistyczna. Pięćdziesiąt tez o dobrobycie, równości i wolności, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
Czwarno M., Homo oeconomicus kontra Homo sociologicus, czyli dlaczego ekonomiści nie lubią socjologów, a socjologowie nie przepadają za ekonomistami, w: Studia Socjologiczne nr 3/2003 (170).
Gąciarz B., Pańków W., Dialog społeczny po polsku. Fikcja czy szansa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.
Harrison L.E., Huntington S. (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań-Kraków 2004.
Kaczmarczyk M., Wstęp do socjologicznej teorii własności, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
Landes D., Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 2008.
Milian L., Wprowadzenie do socjologii przemysłu, Wydawnictwo PC, Częstochowa 1996.
Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Szklarczyk D., Reprezentacja interesów na polskim rynku pracy, w: Studia Socjologiczne nr 4/2012 (207), s. 41-64.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 19:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.