SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia ekonomiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia ekonomiczna
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SOEK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii ekonomicznej. Celem dodatkowym jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania procesów społecznych we współczesnych systemach gospodarczych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Koncepcje człowieka w gospodarce (perspektywy teoretyczne)
  2. Systemy gospodarcze
  3. Główni aktorzy sfery ekonomicznej. Państwo w gospodarce. Pracobiorcy i pracodawcy. Dialog społeczny
  4. Rozwój społeczno-gospodarczy. Czynniki i bariery
  5. Procesy ekonomiczne w społeczeństwie sieci. Przedsiębiorstwo sieci
  6. Sprawiedliwość socjalna. Znaczenie ekonomii solidarnej
  7. Kultura organizacyjna i etyka pracy
  8. Zachowania konsumentów - współczesne trendy
  9. Przedsiębiorczość prywatna - zasady prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Metody kształcenia

Do metod kształcenia wykorzystywanych w trakcie kursu należy praca z książką, dyskusja wielokrotna, metoda przypadków, praca w grupie, gra symulacyjna, metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium  pisemne Uzyskanie co najmniej 50% punktów

Przygotowanie projektu (praca grupowa).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

 

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z oceny z  pracy pisemnej (50%) i oceny kolokwium (50%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Wydawnictwo „Dyfin”, Warszawa 2008.
  2. Gilejko L., Społeczeństwo a gospodarka, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2005.
  3. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
  4. Kochanowicz J., Marody M., Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  5. Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
  6. Morawski W., Socjologia ekonomiczna. Problemy. Teoria. Empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  7. Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  2. Berger P., Rewolucja Kapitalistyczna. Pięćdziesiąt tez o dobrobycie, równości i wolności, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
  3. Czwarno M., Homo oeconomicus kontra Homo sociologicus, czyli dlaczego ekonomiści nie lubią socjologów, a socjologowie nie przepadają za ekonomistami, w: Studia Socjologiczne nr 3/2003 (170).
  4. Gąciarz B., Pańków W., Dialog społeczny po polsku. Fikcja czy szansa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.
  5. Harrison L.E., Huntington S. (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań-Kraków 2004.
  6. Kaczmarczyk M., Wstęp do socjologicznej teorii własności, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
  7. Landes D., Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa 2008.
  8. Milian L., Wprowadzenie do socjologii przemysłu, Wydawnictwo PC, Częstochowa 1996.
  9. Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  10. Szklarczyk D., Reprezentacja interesów na polskim rynku pracy, w: Studia Socjologiczne nr 4/2012 (207), s. 41-64.
  11. Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 19:44)