SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie socjologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie socjologiczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WTS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii do wyjaśniania i opisu zjawisk i struktur społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  • Pojęcie teorii i paradygmatu
  • Przegląd głównych teorii socjologicznych w XX i XXI wieku, socjologia a inne nauki społeczne
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Nurty biologizujące w socjologii (determinizm rasowy, socjobiologia)
  • Współczesna socjologia humanistyczna (koncepcje E. Goffmana, socjologia życia codziennego, A. Giddens, interakcjonizm symboliczny)
  • Próba syntezy P. Bourdieu
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  • Interakcjonizm symboliczny wg Blumera
  • Teorie wymiany (P. Blau, G.C. Homans)
  • Teorie konfliktu (R. Dahrendorf i L. Coser)
  • Neomarksizm i szkoła frankfurcka
  • Nurty biologizujące w socjologii (determinizm rasowy, socjobiologia)
  • Socjologia życia codziennego
  • Koncepcje Goffmana (analogia teatralna, piętno, instytucje totalne)
  • Zmiany współczesnego świata a teoria socjologiczna (postmodernizm Z. Baumana, teorie globalizacji i społeczeństwa sieci, feminizm)

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału.

obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, Język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%).

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

 

Literatura podstawowa

Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2013.

Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe

Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006.

Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.

Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.

Turner J. H. Struktura socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

Literatura uzupełniająca

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2006.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.

Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, (w:) E. Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin, 1994.

Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo Znak, Kraków

Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa 2001.

Chodorow N. J., Osobowość płci a reprodukcja macierzyństwa, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów (red.) Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki

Dobrzański D., Interpretacja jako proces nadawania znaczeń, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.

Garfinkel H. Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. Ja i Społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.

Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.

Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.

Haraway D., Manifest cyborgów i pęknięte tożsamości, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski., J. Szacki, M. Ziółkowiski., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Hill Collins P., Czarna myśl feministyczna w macierzy dominacji, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A.Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski, J. Szacki., M. Ziółkowiski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

J., Ziółkowiski M., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Kłoskowska A, Teoria socjologiczna Pierre'a Bourdieu. Wstęp p do wydania polskiego, [w:] Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, Bourdieu P., Passeron J.C. , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.

Szacki J., Wstęp p [w:] Człowiek w teatrze życia codziennego, E. Goffman, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.

Sztompka P., Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Struktura teorii socjologicznej, J.H. Turner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Kinal (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 23:43)