Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości. Zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz zaznajomienie z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. Zaznajomienie ze stereotypem człowieka starego oraz jego konsekwencjami w postaci marginalizacji oraz wykluczenia społecznego.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
Demograficzne aspekty starzenia się populacji.
Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki społecznej.
Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych.
Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe.
Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
Polska starość w danych zastanych.
Metody kształcenia
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, analizy raportów i danych zastanych, dyskusji oraz prezentacji wystąpień/wypowiedzi studentów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę
Tak
Prezentacja lub praca pisemna
Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną oceny z prezentacji (lub pracy pisemnej) (80%) i aktywności na zajęciach (merytoryczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji itp.) (20%).*
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Błędowski P., Polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce a w Unii Europejskiej, w: „Starzenie się populacji wyzwaniem dla polityki społecznej, Kraków 2003.
Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, IPiSS, Warszawa 2012.
Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
Kijak J., Szarota Z., Starość – między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", Poznań 2000.
Mossakowska M. (red.), Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, „PolSenior”, Poznań 2012.
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2012.
Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
Zalewska J. Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych,, Warszawa. 2015.
Literatura uzupełniająca
Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
Synak B. Polska starość, Gdańsk 2003.
Szweda-Lewandowska Z., Potrzeby opiekuńcze seniorów – perspektywa osób w wieku 75 lat i więcej i ich rodzin opiekunów, SGH, Warszawa, 2017.
Śmietanka J., Wizerunek starości w reklamie. Stereotypy i ich wpływ na postawy społeczne wobec seniorów, w: Teorie komunikacji i mediów r. 8: Horyzonty komunikacji, (red.) M. Graszewicz, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej – Uniwersytet Wrocławski, 2016.
Trzop B., W poszukiwaniu dojrzałej tożsamości: kim są kobiety i mężczyźni 50+ we współczesnym społeczeństwie polskim?, w: Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna 2016.
Trzop B., Niewidzialne kobiety? Kobiecość kobiet w fazie życia pomiędzy średnią i późną dorosłością, w: Dyskursy Młodych Andragogów 2014/15.
Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych , w: Roczniki Socjologii Rodziny: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie 2013.
wybrane komunikaty z badań CBOS i opracowania GUS
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 14:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.