SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe aspekty starości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe aspekty starości
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SKAS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości. Zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz zaznajomienie z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. Zaznajomienie ze stereotypem człowieka starego oraz jego konsekwencjami w postaci marginalizacji oraz wykluczenia społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
  2. Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
  3. Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
  4. Demograficzne aspekty starzenia się populacji.
  5. Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki społecznej.
  6. Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
  7. Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych.
  8. Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe.
  9. Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
  10. Polska starość w danych zastanych.

Metody kształcenia

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, analizy raportów i danych zastanych, dyskusji oraz prezentacji wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę

Tak

Prezentacja lub praca pisemna

Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną oceny z prezentacji (lub pracy pisemnej) (80%) i aktywności na zajęciach (merytoryczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji itp.) (20%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Błędowski P., Polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce a w Unii Europejskiej, w: „Starzenie się populacji wyzwaniem dla polityki społecznej,  Kraków 2003.
  2. Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, IPiSS, Warszawa 2012.  
  3. Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
  4. Erikson E., Dopełniony cykl życia, Warszawa 2002.
  5. Kawczyńska-Butrym Z., Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.
  6. Kijak J., Szarota Z., Starość – między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
  7. Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", Poznań 2000.
  8. Mossakowska M. (red.), Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, „PolSenior”, Poznań 2012.
  9. Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2012.
  10. Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
  11. Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
  12. Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  13. Zalewska J. Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych,,  Warszawa. 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
  2. Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni  Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
  3. Synak B. Polska starość, Gdańsk 2003.
  4. Szweda-Lewandowska Z., Potrzeby opiekuńcze seniorów – perspektywa osób w wieku 75 lat i więcej i ich rodzin  opiekunów, SGH, Warszawa, 2017.

  5. Śmietanka J., Wizerunek starości w reklamie. Stereotypy i ich wpływ na postawy społeczne wobec seniorów, w: Teorie komunikacji i mediów r. 8: Horyzonty komunikacji, (red.) M. Graszewicz, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej – Uniwersytet Wrocławski, 2016.

  6. Trzop B., W poszukiwaniu dojrzałej tożsamości: kim są kobiety i mężczyźni 50+ we współczesnym społeczeństwie polskim?, w: Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna 2016.
  7. Trzop B., Niewidzialne kobiety? Kobiecość kobiet w fazie życia pomiędzy średnią i późną dorosłością, w: Dyskursy Młodych Andragogów 2014/15.
  8. Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych , w: Roczniki Socjologii Rodziny: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie 2013.
  9. wybrane komunikaty z badań CBOS i opracowania GUS
  10.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 14:19)