SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne społeczeństwo polskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne społeczeństwo polskie
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie przez studentów wiedzy umożliwiającej krytyczną analizę zjawisk występujących we współczesnym społeczeństwie polskim.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Społeczeństwo sieci
  2. Obszary wykluczenia społecznego – nierówności społeczne i dyskryminacja społeczna.
  3. Współczesna Polska rodzina – modele życia rodzinnego.
  4. W poszukiwaniu (auto)portretu Polaków.
  5. Społeczeństwo obywatelskie. Partycypacja obywatelska
  6. Polskie style życia – zdefiniowanie pojęcia stylu życia, analiza zróżnicowanych stylów życia Polaków.
  7. Indywidualna jakość życia Polaków.

Metody kształcenia

Wykład akademicki, wykład konwersatoryjny, projekcje filmowe, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

 

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test),

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń to ocena z kolokwium

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Baryła W., Czapiński J., Doliński D., Drogosz M., Grzelak J., Krzemiński I., Lewicka M., Skarżyńska K., Trzebiński J., Wojciszke B., Jak Polacy przegrywają, jak Polacy wygrywają, , GWB, Gdańsk 2005.
  2. Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter : globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013. 
  3. Błaszczyk M., Cebula M., Uczestnictwo w kulturze a uczestnictwo w mieście. O kapitałach kulturowych i różnorodności stylów życia mieszkańców dużego miasta, Studia Socjologiczne, nr 1, 2016, s. 99–126
  4. Czapiński J., Panek T. (red.) Diagnoza społeczna 2013 : warunki i jakość życia Polaków : raport , Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich : Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2014.
  5. Gąciarz B., Między deklaracjami równego traktowania a realiami wykluczenia. Polityka wobec niepełnosprawności jako przejaw dysfunkcji sfery publicznej, Studia Socjologiczne, nr 4, 2017, s. 95–118
  6. Giza A., Sikorska M.,Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  7. Jakubowska U., Jakie szanse w wyborach prezydenckich mają kobiety? Badania eksperymentalne wśród młodzieży, Studia Socjologiczne, nr 2, 2010.
  8. Kiedy zaczyna się para? Zamieszkanie, ślub i inne wspólne decyzje – debata podsumowująca projekt badaczy i badaczek par, Moderatorka: M. Żadkowska Uczestniczki i uczestnicy: J. Jasińska, J. Mizielińska, F. Schmidt, A. Stasińska, Studia Socjologiczne, nr 3, 2018.
  9. Mazur Z., Organista N., Dziubiński Z., Konstruowanie kobiecości i męskości w sporcie na przykładzie języka sportowych przekazów prasowych w „Gazecie Wyborczej”, Studia Socjologiczne, nr 1, 2018, s. 195–218.
  10. Stankiewicz P., Stasik A., Suchomska J.,  Od informowania do współdecydowania i z powrotem. Prototypowanie technologicznej demokracji, Studia Socjologiczne, nr 3, 2015, s. 65–101

Literatura uzupełniająca

  1. Kolman R., Jakość życia na co dzień: o umiejętności kształtowania jakości swego życia, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2002.
  2. Gospodarka przestrzenna XXI wieku : jakość życia w przestrzeni zurbanizowanej / redaktorzy tematyczni Alicja Zakrzewska-Półtorak, Piotr Hajduga, Małgorzata Rogowska. - Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2018.
  3. Masik T., Wpływ polityki lokalnej na warunki i jakość życia: przykład strefy suburbanizacji Trójmiasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  4. Piekara A., Kultura i jakość administracji publicznej a jakość życia : podstawowe problemy i uwarunkowania w Polsce współczesnej, Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa, Radom 2011.
  5. Winiarczyk-Raźniak A., Wybrane usługi a jakość życia mieszkańców w rejonie miejskim Krakowa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków  2008.
  6. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa 2011.
  7. Zboina B., Jakość życia osób starszych, Ostrowiec Św : Stowarzyszenie "Nauka Edukacja Rozwój", Ostrowiec Świętokrzyski 2008. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:16)