SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy przedsiębiorczości społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości społecznej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-PS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zamysłem prowadzącego jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o idei i zasadach prowadzenia przedsiębiorczości społecznej oraz jej roli w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Dodatkowym celem jest zapoznanie ze znaczeniem zaangażowania sektorów pozarządowego i samorządowego w rozwój ekonomii społecznej i możliwości wykorzystania jej narzędzi w procesach rewitalizacji.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

  1. Teoretyczne podstawy ekonomii społecznej
  2. Modele ekonomii społecznej
  3. Dawne formy ekonomii społecznej: ruch spółdzielczy i wzajemnościowy
  4. Nowe formy ekonomii społecznej: przedsiębiorstwo społeczne jako struktura hybrydowa
  5. Przedsiębiorczość społeczna w programach rządowych i samorządowych
  6. Rodzaje przedsiębiorstw społecznych (tworzenie, budowa, struktury, funkcje, więzi społeczne)
  7. Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym (władza, kierowanie, motywacja, promocja)
  8. Rynkowe strategie walki z biedą i wykluczeniem społecznym
  9. Reintegracja społeczna i zawodowa
  10. Przedsiębiorczość społeczna i trzeci sektor w procesach rewitalizacji

Metody kształcenia

Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, burza mózgów, giełda pomysłów, referaty i prezentacje.

Metody mobilne, w tym spacery badawcze i wizyty studyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test w formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Projekt wykorzystania narzędzi przedsiębiorczości społecznej w procesach rewitalizacji w celu minimalizacji oddziaływania zjawisk kryzysowych na społeczności lokalne, bądź zwiększania tempa rozwoju lokalnego.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz pozytywnej oceny z pracy grupowej.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z testu i projektu grupowego.

Literatura podstawowa

  1. Gerwiński M., Rymsza M. Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi reintegracji w sektorze gospodarki społecznej, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2011.
  2. Głąbicka K., Ekonomia społeczna. Podmioty i instrumenty, Wyd. MCPS, Warszawa 2009.
  3. Głąbicka K., Ekonomia społeczna – wyzwanie dla instytucji pomocy społecznej, Mazowieckie Centrum PS, Warszawa 2010.
  4. Głąbicka K., Gagacka M., Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym, Wyd. Politechnika Radomska, Radom 2011.
  5. Gryffin E., Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1998.
  6. Kożusznik B., Zachowanie człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  7. Paszkier R., Nowak A., Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Banerjee S. B., Jackson L., Microfinance and the business of poverty reduction: Critical perspectives from rural Bangladesh, Human relations 2017, Vol. 70 (1) 63 –91.
  2. Głąbicka K., Gagacka M. (red.), Lokalne sieci wsparcia, Wyd. Politechnika Radomska, Radom 2010.
  3. Yunus M., Bankier ubogich. Historia mikrokredytu, Wyd. ConCorda, 2012.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 13:10)