SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mikrostruktury społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mikrostruktury społeczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MIK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii i struktur pośrednich oraz działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Mikrostruktury – zagadnienia podstawowe:  kryteria podziału struktury społecznej na mikro-i makrostrukturę i ich adekwatność, mikrosocjologia jako dział socjologii.
  2. Znaczenie teorii w wyjaśnianiu zjawisk i procesów społecznych.
  3. Typy zbiorowości społecznych. Grupy społeczne i ich zróżnicowanie. 
  4. Emergentny strukturalizm socjologiczny, jako podstawowy paradygmat analizy mikrostruktur społecznych.
  5. Interakcyjne ujęcie mikrostruktur.
  6. Wybrane, klasyczne koncepcje teoretyczne - F. Tonnies, E. Durkheim, G. Simmel.
  7. Proces socjalizacji. Modele relacji jednostki ze środowiskiem społecznym.
  8. Socjolingwistyczna teoria socjalizacji B. Bernsteina.
  9. Komunikacja społeczna.
  10. Socjologiczne koncepcje grup odniesienia

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Zachowania – działania – działania społeczne – interakcje.
  2. Strukturalistyczne ujęcia roli społecznej.
  3. Rola społeczna - w ujęciach interpretatywnych. 
  4. Powstawanie małej grupy społecznej – antropologiczna i strukturalistyczna koncepcja małej grupy społecznej.
  5. Grupa pierwotna i jej status teoretyczny wg Ch. H. Cooley’a – na przykładzie wybranych grup społecznych.
  6. Więź społeczna w różnych typach zbiorowości społecznych – różnice, podobieństwa oraz przemiany więzi społecznej na poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  7. Instytucje społeczne – typy i wzajemne powiązania (w świetle wybranych teorii socjologicznych), funkcjonowanie na poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  8. Instytucje totalne – charakterystyka i typy.
  9. Integracja społeczna. Płaszczyzny i warunki integracji.  

Metody kształcenia

Wprowadzanie w problematykę za pomocą wykładu konwencjonalnego oraz konwersatoryjnego.

Podstawowe metody wykorzystywane na ćwiczeniach to praca z tekstem, dyskusja, prezentacja wystąpień/ wypowiedzi ustnych studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych (z możliwością zamiany na test z progami punktowymi - w przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej). Minimalny próg wymagań uzyskanie 60% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 60% punktów.

[W przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej możliwość zamiany kolokwium z pytaniami otwartymi na test lub pracę pisemną - wybór dogodnej formy zaliczenia dokonany po konsultacji ze  studentami] 

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie  do zajęć, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie i zaprezentowanie podczas zajęć - w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą  - prezentacji / wypowiedzi ustnej / wystąpienia na zadany temat mieszczący się tematyce w kursu, stanowiący rozwinięcie podejmowanych kwestii. 

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń  i wykładu.*

Literatura podstawowa

  1. Machaj I. (opr.), Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.
  2. Olster C. K., Grupy, Wydawnictwo „Zysk i S-Ka” , Poznań 2002.
  3. Szmatka J., Małe struktury społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
  4. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001.
  5. Rybicki P., Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej, PWN, Warszawa 1979.
  6. Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2012.
  7. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2002. 

Literatura uzupełniająca

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.
  2. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998.
  3. Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
  4. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  5. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Elementy teorii socjologicznych, (red.) W. Dereczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1975.
  6. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo „Scholar”, Warszawa 2004.
  7. Sztompka P ., Socjologia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2002.
  8. Sztompka P., Kucia M. (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo "Znak", Kraków 2006.  
  9. Kaźmierczak-Kałużna I., Jestem matką, jestem ojcem, to na pewno... Aktualne i aspiracyjne autoidentyfikacje wielodzietnych kobiet z ubogich rodzin i ich społeczne konsekwencje [w:] Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie, red. M. Szyszka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

Uwagi

Zajęcia  realizowane są w kilkugodzinnych blokach tematycznych.


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 14:05)