SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do analizy statystycznej w socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do analizy statystycznej w socjologii
Kod przedmiotu 11.2-WP-SOCP-WASS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi metodami statystycznymi, oprogramowaniem statystycznym, z metodami opisu i wnioskowania statystycznego oraz sposobami ich aplikacji w konkretnych problemach badawczych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  • Rola statystyki i oprogramowania statystycznego w badaniach społecznych
  • Podstawowe pojęcia statystyczne - statystyczny słownik
  • Zmienne i poziom pomiaru zmiennych
  • Miary opisowe: średnie, mediana, dominanta, kwartyle, odchylenia - przeciętne i standardowe
  • Wybrane metody analizy zależności i związków miedzy zmiennymi
  • Zapoznanie z oprogramowaniem statystycznym SPSS - PSImago (lub inne wykorzystywane na Wydziale Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego)

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z danymi liczbowymi, praca z wykorzystaniem komputerowego programu statystycznego, wykorzystywanie prostych analiz statystycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem zaliczenie odbywa się na podstawie zadań dotyczących omawianych tematów. Zadania student realizuje podczas zajęć oraz w domu i przesyła prowadzącemu zajęcia w pliku docx lub xcls*.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczna z ocen uzyskiwanych za realizowane na zajęciach zadania

Literatura podstawowa

Bedyńska S., Brzezicka A., (red.) (2007), Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.

Górniak J., Wachnicki J., (2010), Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Windows., SPSS Polska, Kraków.

Lissowski G., Haman J., Jasiński M., (2011), Podstawy statystyki dla socjologów, Scholar, tom1, tom2, tom3, Warszawa.

Podręcznik użytkownika IBM SPSS Statistics 24 System podstawowy IBM (http://docplayer.pl/34938750-Podrecznik-uzytkownika-ibm-spss-statistics-24-system-podstawowy-ibm.html).

Sobczyk M., (2006), Statystyka. Aspekty praktyczne i teoretyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Zieliński M., (2011), Wstęp do metod statystycznych w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Literatura uzupełniająca

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2003.

Starzyńska W., Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Uwagi

* Format pliku dostosowany jest do dostępnego oprogramowania oraz wymogów związanych z realizowanym zadaniem.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 22:26)