SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 15.0-WP-SOCP- SME
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa, społeczeństwo masowe.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy.

Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia.

Informacje: analiza hard news/soft news.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, zadania praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: praca pisemna, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z pracy pisemnej (poprawność argumentacji, poprawnie dobrane źródła, samodzielność). Ocena z pracy jest oceną z wykładu .

Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji); wykonywanie zadania/zadań praktycznych związanych z treścią realizowaną na ćwiczeniach; średnia arytmetyczna ocen z prezentacji i ocen z zadań praktycznych jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z pracy pisemnej (wykłady) i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.

Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź 2018.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008

Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.

Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.

Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 1 i 2, Lublin 2020.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2021 11:38)