SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mezostruktury społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mezostruktury społeczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MEZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z teoriami i ustaleniami badawczymi w zakresie przestrzeni i społeczności lokalnej na gruncie socjologii

Wymagania wstępne

Warunkiem koniecznym jest zaliczenie przedmiotu Wprowadzenie do socjologii

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY wykładu:

 

Przestrzeń na gruncie socjologii

Wybrane teorie socjologii społeczności lokalnych

Wieś i Miasto jako społeczności lokalne

Dychotomia miasto-wieś i jej aktualność

Szkoła chicagowska – koncepcje i ich aktualność

Ujęcia typologiczne miasta

Perspektywa kulturalistyczna F. Znanieckiego

Wybrane teorie i koncepcje społeczno-urbanistyczne XX i XXI wieku

- Miasta -ogrody E. Howarda

- Karta ateńska i jej konsekwencje dla urbanistyki w Polsce

- Myśl urbanistyczna w III Rzeszy - polityka przestrzenna w służbie władzy

- Utopie miejskie – Hundertwasser i Nowy Urbanizm Sytuacjonistów

- Koncepcja zrównoważonego rozwoju World Urban Forum

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

 

Miejskość i wiejskość jako style życia dawniej i dziś

Przedmieścia – między miastem a wsią

Osiedla z wielkiej płyty w PRL

Osiedla grodzone w Polsce – społeczny wymiar zjawiska

Zachowania przestrzenne osób ze środowisk zmarginalizowanych

Gra o miasto i jej przejawy

Czytanie przestrzeni

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy. Treści dotyczące ćwiczeń, ujęte we wskazanych punktach realizowane są za pomocą pracy z książką i dyskusji nad prezentowanymi problemami. W ramach ćwiczeń przewidziane jest również samodzielne przygotowanie pracy pisemnej z zakresu mezosocjologii

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie egzaminu w formie pytań otwartych. Ocena z egzaminu to ocena z wykładu.

Napisanie pracy pisemnej z zakresu zagadnień objętych sylabusem. Przejawianie aktywności. Ocena z pracy (plus aktywność) to ocena z ćwiczeń. Aktywność może podnieść ocenę z ćwiczeń o wartość od 0,5 do 1.

Ocena końcowa stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Literatura podstawowa

Kajdanek K., Suburbanizacja po polsku, Zakład Wydawniczy NOMOS2013

Kinal A.XIX - i XX-wieczne wizje miast przyszłości wobec społecznych wyzwań współczesnej urbanizacji. Wydawnictwo UZ, Zielona Góra 2015

Socjologia miasta. Wybór tekstów, (red.) M. Malikowski., S. Solecki, Wydawnictwo Mana, Rzeszów 1999.

Szczepański M.S., Jałowiecki B, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, 2013

Literatura uzupełniająca

Gutowski B., Przestrzeń marzycieli. Miasto jako projekt utopijny, Warszawa 2006

Kajdanek, Katarzyna; Pluta Jacek (2016) Aktywność lokalna w przestrzeni publicznej a potencjał grup interesu, Przegląd Socjologiczny

Socjologia Zamieszkiwania, (red.) Łukasik M., Jewdokimow M,. Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:16)