SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zasoby społeczności lokalnych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-ZSL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Przedmiot dostarcza wiedzy o obszarach instytucjonalnych typowych dla środowiska lokalnego. Ponadto ukazuje ich specyfikę , jak również dostarcza wiedzy o potrzebach i mechanizmach zaspokajania potrzeb poprzez różne usługi instytucjonalne. Celem przedmiotu jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami w środowiskach lokalnych.
Brak
Diagnoza potrzeb – etapy
Diagnoza potrzeb – źródła
Diagnoza potrzeb – metody
Przykładowe diagnozy – analiza błędów i wskazanie dobrych praktyk
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego projektu indywidualnego oraz aktywności podczas zajęć
Projekt: Przygotowanie diagnozy stanu wybranych obszarów z zakresu polityki społecznej w wybranej gminie lub powiecie województwa lubuskiego – z wykorzystaniem metody desk research (analiza potrzeb i zasobów środowiska lokalnego).
Aktywność: Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, realizacja zadań cząstkowych.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną ocen z projektu (80%) i aktywności na zajęciach (20%).
Ocena z ćwiczeń = ocena końcowa z przedmiotu.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.
A. Barr, S. Hashagen, Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji. Model ABCD, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.
A. Nowotny, K. Sztandar – Sztanderska, A. Daszkowska – Kamińska, Jak diagnozować środowisko lokalne? Równać szanse. Ogólnopolski Konkurs Grantowy, 2010
Poradnik dla działaczy społecznych. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności, https://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf
J. Staręga-Piasek, Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.
T. Schimanek, Diagnozowanie problemów społecznych, FISE, Warszawa 2015.
M. Green, H. Moore, J. O’Brien, Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.
S. Skinner, Silniejsze społeczności. Jak budować potencjał społeczności i sektora publicznego, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 13:17)