SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zasoby społeczności lokalnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zasoby społeczności lokalnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-ZSL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Przedmiot dostarcza wiedzy o obszarach instytucjonalnych typowych dla środowiska lokalnego. Ponadto ukazuje ich specyfikę , jak również dostarcza wiedzy o potrzebach i mechanizmach zaspokajania potrzeb poprzez różne usługi instytucjonalne. Celem przedmiotu jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami w środowiskach lokalnych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Diagnoza potrzeb – etapy

Diagnoza potrzeb – źródła

Diagnoza potrzeb – metody

Przykładowe diagnozy – analiza błędów i wskazanie dobrych praktyk

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego projektu indywidualnego oraz aktywności podczas zajęć

Projekt: Przygotowanie diagnozy stanu wybranych obszarów z zakresu polityki społecznej w wybranej gminie lub powiecie województwa lubuskiego – z wykorzystaniem metody desk research (analiza potrzeb i zasobów środowiska lokalnego).

Aktywność: Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, realizacja zadań cząstkowych.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną ocen z projektu (80%) i  aktywności na zajęciach (20%).

Ocena z ćwiczeń = ocena końcowa z przedmiotu.

Literatura podstawowa

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.

A. Barr, S. Hashagen, Jak osiągnąć lepszy rozwój społeczności. Podręcznik do planowania i ewaluacji. Model ABCD, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.

A. Nowotny, K. Sztandar – Sztanderska, A. Daszkowska – Kamińska, Jak diagnozować środowisko lokalne? Równać szanse. Ogólnopolski Konkurs Grantowy, 2010

Poradnik dla działaczy społecznych. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności, https://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf 

J. Staręga-Piasek, Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.

T. Schimanek, Diagnozowanie problemów społecznych, FISE, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca

M. Green, H. Moore, J. O’Brien, Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.

S. Skinner, Silniejsze społeczności. Jak budować potencjał społeczności i sektora publicznego, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 13:17)