SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opinia społeczna i jej badanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opinia społeczna i jej badanie
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-OSB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat opinii społecznej (publicznej), jej definiowania, mechanizmów powstawania, funkcji jakie pełni we współczesnych społeczeństwach. Rozwijanie umiejętności prowadzenia sondażowych badań opinii, zapoznanie z metodologią sondaży przedwyborczych i exit poll. Rozwijanie umiejętności korzystania z danych sondażowych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

Opinia społeczna (publiczna) – historia, koncepcje i ujęcia teoretyczne.

Na drodze do teorii opinii publicznej – koncepcja Elisabeth Noelle-Neumann.

Charakterystyka badań opinii społecznej (publicznej) – historia, stan obecny, metody i techniki.

Badania wyborcze, sondaże exit poll i late poll.

Funkcje badań opinii publicznej w ustroju demokratycznym.

Sondaże a manipulowanie społeczeństwem. Zasady publikowania wyników badań w mediach.

Archiwa danych sondażowych (CBOS, TNS Polska, ADS).

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

Przygotowanie koncepcji sondażowego badania opinii

Przygotowanie narzędzi do sondażowego badania opinii

Przygotowanie próby do sondażowego badania opinii

Realizacja terenowa sondażowego badania opinii

Przygotowanie zbioru i analiza wyników sondażowego badania opinii

Przygotowanie raportu i prezentacja wyników sondażowego badania opinii

 

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia:

Metoda projektów realizowana w grupach, analiza tekstów, dyskusja, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia wykładu:

 

 

Uwagi

Egzamin

Tak

 

Egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte – test).

 

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów

 

Zakres materiału na egzamin zgodny z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem

 

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

 

Praca w grupie nad wspólnym zadaniem zaliczeniowym o charakterze empirycznym.

 

Przygotowanie projektu w formie pisemnej, przeprowadzenie badania, przygotowanie raportu i prezentacja wyników podczas zajęć.

 

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych, wywiązywanie się z obowiązków wynikających z podziału prac nad projektem.

 

Merytorycznej ocenie projektu podlegać będzie zgodność z tematem, poprawna struktura raportu, samodzielność wykonywania pracy, umiejętność udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału

 

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną oceny z projektu i aktywności w ramach prac zespołowych.

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

Młyniec E., Opinia publiczna, wstęp do teorii, Holding edukacyjny Paweł Pietrzyk, Poznań – Wrocław 2002.

Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Nowotny S., Opinia publiczna, Encyklopedia Socjologii, Tom III, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.

Sułek A.,, Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa 2001.

Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004.

 

Literatura uzupełniająca

 

Lippmann W., Opinia publiczna, Wydawnictwo Animi2, Kraków 2020.

Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.

Gostkowski Z., Paweł Daniłowicz P., (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, ISUŁ, Łódź 2001.

Kwiatkowski S., Szkicownik z CBOS-u, rysunki socjologiczne z tamtych lat, Tyczyn 2004.

Przewodnik ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl

Sitek W., Między rynkiem a civil society, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.

Strony internetowe: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl), Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl), http://www.badaniawyborcze.pl

Sztabiński P.B, Franciszek Sztabiński F., Zbigniew Sawiński Z. (red.), Fieldwork jest sztuką, IFISPAN, Warszawa 2005.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:54)