SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instytucjonalny system lokalny |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP- ISL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie wiedzy o systemie lokalnym, zarówno w jego zinstytucjonalizowanej formie (w kontekście procesów globalizacji, demokratyzacji i modernizacji) a także renesansu lokalizmów i regionalizmów (poziom makro), jak i w węższym kontekście najnowszych trendów zarządzania instytucjami sektora publicznego (poziom mezo) oraz w skali mikro, czyli w kontekście określonych społeczności lokalnych. Drugą perspektywą analizy jest analiza mikrostrukturalna, odwołująca się do oddziaływania indywidualnych i zbiorowych aktorów lokalnych, w tym organiziacji i stowarzyszeń Trzeciego Sektora. W zamierzeniu - wiedza ta powinna być podstawą dalszego nabywania wiedzy i umiejętności koniecznych dla realizowania projektów rewitalizacyjnych, jak i innych form aktywności w zinstytucjonalizowanym systemie lokalnym.
Wiedza dotycząca podstawowych zagadnień socjologii, w tym specyfiki małych i średnich grup społecznych, funkcjonowania instytucji społecznych, rozwiązywania konfliktów społecznych w zbiorowościach lokalnych.
Treści ćwiczeń:
1. Społeczność lokalna jako składnik systemu społecznego.
2. Rozwój terytorialny w ujęciach teoretycznych.
3. Organizowanie społeczności lokalnej.
4. Konflikt jako strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokalnych
5. Konteksty aktywizowania społeczności lokalnych.
6. Centrum Aktywności Lokalnej jako aktor działający w zbiorowości lokalnej
7. Strategie zmiany hierarchii wartości w zbiorowościach lokalnych.
8. Komplementarność instytucjonalna w procesie rewitalizacji zbiorowości lokalnych.
Wykład: konwencjonalny i problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są poprzez pracę z literaturą oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu. Preferowana jest praca w grupach, której efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład). |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu = ocena z pisemnego egzaminu.
|
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen za kolokwium i aktywność na zajęciach.* |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń |
1. Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1999.
2. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2005.
3. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2012.
4. Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo „Placet”, Warszawa 2004.
5. Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2002.
6. Rydzik W. (red.), Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Instytut Rozwoju Miast: Kraków 2009.
7. Starkowska M. (red.), Dobre praktyki wielkich miast, Unia Metropolii Polskich: Warszawa 2010.
8. Szarfenberg R., Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 15/2011, ss. 13-28.
9. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”,Warszawa 2004.
1. Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter. Globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2013.
2. Drucker P.F, Managing the Public Service Institution, Public Interest 1973, 33, p. 43-55.
3. Nevo I., Slonim-Nevo V., The Myth of Evidence-Based Practice: Towards Evidence-Informed Practice, British Journal of Social Work 2011, 41, p. 1176-1197.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:16)