SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WBE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą i możliwościami wykorzystania badań ewaluacyjnych w wielu obszarach życia. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład:

Wprowadzenie do tematyki, podstawowe definicje

Teoretyczne umocowanie badań ewaluacyjnych - action learning, społeczeństwo eksperymentujące, impact assessment

Typy badań ewaluacyjnych

Etyka w badaniach ewaluacyjnych

Ewaluacja w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.

Raportowanie wyników badań ewaluacyjnych

Organizacja procesu ewaluacyjnego

 

Ćwiczenia

Kryteria i mierniki ewaluacyjne

Podstawowe etapy badań ewaluacyjnych

Gromadzenie danych w badaniach ewaluacyjnych

Przegląd metod badań ewaluacyjnych

Przygotowanie koncepcji ewaluacji

 

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, dyskusja, prezentacja

praca z tekstem, praca w grupie, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - Praca w grupie nad wspólnym zadaniem zaliczeniowym o charakterze empirycznym. 

Ćwiczenia - Zrealizowanie wszystkich przewidzianych w programie z pierwszych zajęć zadań bieżących w grupach.

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, 2006

Grzeszczyk T., Modelowanie ewaluacji projektów europejskich, Placet, 2012

Haber A., Szałaj M., Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych, Warszawa, PARP, 2011.

Maziarz M., Piekot T. I inni, Jak napisać raport ewaluacyjny, MRR, 2010.

Maziarz M., Piekot T. I inni, Język raportów ewaluacyjnych, MRR, 2010

Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik Akademicki, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w:] J. Górniak, S. Mazur, Strategiczne zarządzanie rozwojem Polski. Poradnik, MRR, 2011.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 14:18)