Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z specyfiką prowadzenia badań społecznych z wykorzystaniem Internetu oraz cyfrowych narzędzi badawczych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Internet jako przestrzeń badawcza
Badania online - specyfika oraz możliwości zastosowania
Etyczny wymiar realizacji badań online
Metody i techniki badawcze w badaniach online
Analiza przykładowych badań społecznych realizowanych w Internecie
Tworzenie narzędzi do badań online przy pomocy wybranych narzędzi webowych i/lub desktopowych
Metody kształcenia
Praca z tekstem, dyskusja, burza mózgów, zapoznanie z wybranym programem do tworzenia narzędzi badawczych przeznaczonych do umieszczenia w Internecie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie narzędzia webowego oraz prezentacji zawierającej:
Problematykę wraz z jej uzasadnieniem, która może zostać podjęta dzięki realizacji badania przy pomocy stworzonego narzędzia
Krytyczną analizę środowiska, w który realizowane będzie badanie oraz wybranej metody i narzędzia badawczego
Strukturę stworzonego narzędzia
Literatura podstawowa
Batorski D., Olcoń-Kubicka M., (2006), Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne 3 (168), s. 99-132.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-Ka, Poznań 2001.
Miller P., (2012) Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 8, nr 1, s. 76–97.
Siuda P., (2009), Eksperyment w Internecie - nowa metoda badań w naukach społecznych, Studia Medioznawcze 3 (38), s. 152-168.
Szpunar M., (2007), Konstruowanie narzędzi do badań online na przykładzie serwisu eBadania.pl, http://www.e-mentor.edu.pl.
Szpunar M., (2016), Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w Kulturze, nr 4, s. 355-369.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
W trakcie zajęć wykorzystywane będą portale i aplikacje internetowe przeznaczone dotworzenia elektronicznych narzędzi badawczych. Dobór odpowiednich portali oraz aplikacji dokonany zostanie przed rozpoczęciem kursu i uzgodniony ze studentami. Decyzja ta jest podyktowana potrzebą korzystania z aktualnych, dostępnych rozwiązań i narzędzi.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 22:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.