SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lilla Młodzik, prof. UZ
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom ważności doradztwa zawodowego jako istotnego elementu wpływającego na poziom aktywności zawodowej ludzi oraz ich stosunek wobec pracy, zawodu i kształtowania kariery. Propedeutyczne przygotowanie do roli zawodowej doradcy zawodowego w szkołach lub placówkach innego typu.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do zagadnień związanych z karierą zawodową oraz doradztwem zawodowym - rozróżnienie pojęć. Zarządzanie karierą - obszary, zależności. Znaczenie nowoczesnego doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego. Typy kariery zawodowej.  Współczesny karierowicz - konotacja pozytywna czy negatywna? Rynek pracy -jak się dopasować. Dopasowanie suplementarne i komplementarne. Psychologiczne konsekwencje bezrobocia. Formy doradztwa zawodowego.  Definiowanie cech i predyktorów przydatności zawodowej. Kompetencje - macierze i skupiska kompetencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty procesów decyzyjnych w kształtowaniu kariery zawodowej. Strategie kariery zawodowej.

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Difin, Warszawa, 2010.
  • Duda W., Wieczorek G., Kukla, D. (red.), Tendencje i wyzwania poradnictwa zawodowego. Częstochowa,2010.
  • Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: PRINT, 2005.
  • Jezior J., Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne. Lublin. UMCS, 2017.
  • Kukla D., Duda W. , Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin, 2016.
  • Pikuła N.G., Jagielska K., Białożyt, K., Rynek pracy. Kariera zawodowa. Katowice: Śląsk, 2017.
  • Rutkowska M. (red.), Instrumenty zarządzania własną karierą zawodową. Katowice. Uniwersytet Ekonomiczny, 2017.
  • Kasprzak, E., Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2013.

Literatura uzupełniająca

  • Łaguna M., Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP, 2010.
  • Łaguna M., Skala skuteczności przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 103–123, 2006..
  • Eggert M., Doskonała kariera. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:22)