SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność osób chorych i osób z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność osób chorych i osób z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SOCHN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tej kategorii osób oraz z możliwościami pedagogicznego wsparcia rodziców osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Zakres tematyczny

Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną.

Zdrowie seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.

Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.

Związki i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością.

Praktyczne sposoby reagowania na przejawy seksualności u osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie.

Specyfika i możliwości organizacji edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.

Rehabilitacja seksualna – co oznacza w kontekście różnych grup osób niepełnosprawnych?

Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania  funkcjonowania seksualnego osób niepełnosprawnych.

Postawy wobec seksualności osób niepełnosprawnych – przegląd badań

Współpraca z rodzicami jako nieodzowny element wspierania seksualności osób niepełnosprawnych.

Seksualność osób przewlekle chorych (na cukrzycę, choroby serca, nowotwory, tarczycę, otyłość, choroby uroginekologiczne, choroby psychiczne)

Przyjmowane leki a aktywność seksualna.

Metody kształcenia

wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową

Literatura podstawowa

Długołęcka A. (2012) Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM

Fornalik I. (2012) Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM

Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa

Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra

Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków

Kościelska M., (2004), Niechciana seksualność. Warszawa, Jacek Santorski

Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa

Radomski D., Jarząbek  G., Niepełnosprawność a seksualność, Ginekologia Praktyczna Nr 2, 2008 r

Literatura uzupełniająca

Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS

Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa

Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013) Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Czarna Owca

Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa

Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London

Sierpiński A., Kazimierczak M., Buchacz P., Sipińska K. (2004), Zachowania seksualne kobiet ciężarnych, Wiadomości Lekarskie, LVII, supl. 1, 281-284

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 14:05)