SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza i terapia ofiar przemocy seksualnej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-DTOPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z objawami, konsekwencji i mechanizmami psychopatologii występujących u dziecka i osoby dorosłej w wyniku doznawania przemocy seksualnej.
wiedza z zakresu psychologii klinicznej (w zakresie wymagań kierowanych do studenta po III roku psychologii)
Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej.
Definicja i formy przemocy seksualnej.
Analiza obszarów zmian w funkcjonowaniu psychospołecznym ofiar przemocy seksualnej.
Mechanizm powstawania i utrzymywania się objawów psychopatologicznych po wykorzystaniu seksualnym.
Krótko- i długoterminowe skutki wykorzystania seksualnego.
Związki wykorzystania seksualnego z psychopatologią.
Diagnoza typu urazu, objawów i mechanizmów przystosowania u ofiary przemocy seksualnej.
Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej.
Terapia dorosłych i dzieci po urazach przemocy seksualnej.
Mini-wykład, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego i /lub przygotowanie pracy zaliczeniowej. Ocena aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową. Kolokwium składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A.R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN - wybrane rozdziały
Herman J. L., Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998.
Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.
Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003.
Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone
Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
Czub M. (2012) Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP
Beisert M. (2008). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 21:20)