SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksuologia kulturowo-społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksuologia kulturowo-społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza młodzieży. Analiza roli poszczególnych agend w procesie socjalizacji seksualnej oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, podstaw seksuologii oraz socjologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Historia seksualności

Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych

Religia a seksualność człowieka

Seksualność w kulturach świata

Zmiany postaw w odniesieniu do seksualności kobiet i mężczyzn, ról płci, związku, rodziny

Społeczne konstruowanie seksualności – teorie skryptów seksualnych, teorie socjalizacji seksualnej

Erotyzm w kulturze i sztuce (postawy wobec seksu przejawiające się w sztuce; geneza tematyki seksualnej w sztuce; funkcje sztuki o elementach seksualnych)

Między erotyką a pornografią

Obyczajowość seksualna i jej przemiany

Seksualność człowieka jako przedmiot opinii i postaw

Mity, tabu i stereotypy związane z seksualnością i aktywnością seksualną.

Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych

Zjawisko dyskryminacji ze względu na płeć

Uwarunkowania i instrumenty przeciwdziałania dyskryminacji kobiet - ruchy feministyczne

Emancypacja osób LGBTQ.

Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS/STI

Współczesny obraz prostytucji

Zjawisko handlu ludźmi i przymusowej prostytucji

Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura BDSM, surogatki

Obraz seksualności i aktywności seksualnej współczesnych Polaków w mediach – analiza przekazu wybranych publikacji

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa, prezentacje multimedialne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest zdanie egzaminu  (pozytywny wynik testu wiedzy).

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Studenci, oprócz aktywności na zajęciach, muszą zaliczyć projekt poświęcony obyczajowości seksualnej dwóch pokoleń – dorosłych dzieci i ich rodziców

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo: Czarna Owca, Warszawa 2014

Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007

Imieliński K., red., (1985), Seksuologia kulturowa, PWN, Warszawa

Imieliński K., red., (1985), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa

Izdebski Z. red., Zagrożenia okresu dorastania Wyd. UZ, Zielona Góra 2008

Izdebski Z., Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997 – 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra 2006

Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011

Lew-Starowicz Z., Seks w kulturach świata, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1987

Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005

Pasamonik B. (2015), Spór o gender z perspektywy socjologii moralności, w: (red.) Górniak K., Kanasz T., Pasamonik B., Zalewska J.,  Socjologia czasu, kultury i ubóstwa. Księga Jubileuszowa dla Profesor Elżbiety Tarkowskiej, Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej: 211-226.

Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005

Renzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, PWN, Warszawa 2005

Seidman S., Społeczne tworzenie seksualności, Warszawa 2012

Stadnik K., Wójtewicz A.,  Anielice czy diablice. Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009

Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004

Schmidt F., Para, mieszkanie, małżeństwo. Dynamika związków intymnych na tle przemian historycznych i współczesnych dyskusji o procesie indywidualizacji, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Warszawa - Toruń, 2015

Literatura uzupełniająca

Foucault M., Historia seksualności, PWN, Warszawa 2010

Gola B., Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Wyd. UJ, Kraków 2008

Obidniak D., Polityczna edukacja seksualna, w: (red.) Obidniak D., Konarzewska M., Czytanki o edukacji – dyskryminacja, Warszawa: Związek Nauczycielstwa Polskiego 2011

Rubin G., Rozmyślając o seksie. Zapiski w sprawie radykalnej teorii polityki seksualności, „Lewą Nogą” 2004, Nr 16

Trojanowska P. (2014), Seksualizacja dzieci i młodzieży – przyczyny, przejawy, konsekwencje i propozycje przeciwdziałania, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 13(2): 55 - 78.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 20:28)