SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biologiczne podstawy zachowań - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biologiczne podstawy zachowań
Kod przedmiotu 13.1-WP-PSChM-BPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie Studenta/Studentki z podstawowymi zagadnieniami biologii istotnymi dla psychologa, od neuronauk po biologię ewolucyjną.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

podstawy neuronauk; neuroprzekaźnictwo - znajomość podstaw neuroprzekaźnictwa w zastosowaniu do wiedzy na temat działania np. antydepresantów; ośrodkowy układ nerwowy - jego podstawowa budowa i funkcje, wytłumaczone następnie w kontekście regulacji afektu; hipokamp i pamięć jawna, ciało migdałowate i pamięć emocjonalna, niejawna, pamięć traum, lęk i awersja; style przywiązania i zdolność do mentalizowania i ich neuronalne korelaty w CUN, neurony lustrzane a rezonans emocjonalny; obwodowy układ nerwowy, w szczególności budowa i funkcje autonomicznego układu nerwowego i zastosowanie tej wiedzy do zrozumienia zjawiska somatyzowania i chorób psychosomatycznych; rola wewnątrzwydzielnicza mózgowia i oś HPA w reakcji na stres; podstawy biologii depresji; podstawy biologii uzależnień; podstawy genetyki i biologii ewolucyjnej oraz epigenetyki i ewolucyjnej biologii rozwojowej (evo-devo) w kontekście pytania o rolę ontogenezy i filogenezy w psychologii, także dziedziczenie i międzypokoleniowość w psychologii.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia laboratorium: kolokwium

Warunki zaliczenia ćwiczeń: prezentacja, kolokwium

Warunki zaliczenia egzaminu: test pisemny składający się z pytań zamkniętych i z pytań otwartych.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z laboratorium, z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
 

Literatura podstawowa

  1. Kalat, J. 2016. Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa, PWN.
  2. Sapolsky R. 2010. Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu. PWN.
  3. Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Allen, Fonagy, Bateman. 2014. Wydawnictwo UZ. 

Literatura uzupełniająca

  1. Gerhardt, S. 2015. Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 
  2. de Waal, F. 2016. Bystre zwierzę. Czy jesteśmy dość mądrzy, aby zrozumieć mądrość zwierząt? Kraków, Copernicus Center Press.
  3. Krzanowska, H., Łomnicki, A., Rafiński, J., Szarski, H., Szymura, J. 2002. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa, PWN.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Adrianna Grabizna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:22)