SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii I
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WdP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma zapewnić studentowi: (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologicznej, (b) zdolność odróżniania wiedzy naukowej od wiedzy zdroworozsądkowej, (c) opanowanie podstaw języka psychologicznego, (d) orientacje w dorobku psychologii na temat gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych doświadczeniowych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Numer 

Spotkania:

Tematyka spotkania:

 

1.

 

Wykład 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć

v  Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu

v  Motywy studiowania psychologii

v  Czym właściwie jest psychologia akademicka?

v  Krótka charakterystyka nauk empirycznych – założenia psychologii naukowej

 

 

 

2 i 3.

Wykład 2. Historia psychologii. Psychologia jako nauka

v  Krótki zarys historyczny – psychologia od Wundt’a do dziś

v  Introspekcja a psychologia empiryczna

v  Pojęcia psychologii naukowej

v  film dokumentalny – „Wrogowie Rozumu” Richard Dawkins

 

 

 

4.

 

Wykład 3. Metody badawcze w psychologii

v  Proces badawczy

v  Pomiar psychologiczny

v  Problemy etyczne w badaniach na ludziach i zwierzętach

v  Jak stać się rozważnym odbiorcą badań naukowych

 

 

5 i 6. 

 

BLOK I: PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA 

Wykład 4. Psychoanaliza w wydaniu Freud’owskim

v  Trójsystemowa koncepcja osobowości Freuda 

v  Stadia rozwoju osobowości

v  Mechanizmy obronne Ego

v  Charakterystyka terapii psychoanalitycznej

 

 

7.

 

Wykład 5. Behawioryzm i uczenie się

v  Zachowanie przedmiotem psychologii - Manifest behawiorystyczny Johna Watsona

v  Warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne

v  Neobehawioryzm: co pomiędzy S – R?

v  Charakterystyka terapii behawioralnej

v  Modelowanie – uczenie się bez wzmocnień: Teoria Społecznego Uczenia się Alberta Bandury

 

 

8. 

 

Wykład 6. Psychologia Humanistyczna i Poznawcza

v  Sprzeciw wobec deterministycznemu postrzeganiu człowieka - czas „Trzeciej Siły”

v  Teoria samoaktualizacji i piramida potrzeb - Abraham Maslow

v  Teoria fenomenologiczna – Carl Rogers 

v  Georga Kelley’ego Teoria konstruktów osobistych

v  Charakterystyka terapii humanistycznej i poznawczej

 

9 i 10.

 

Wykład 7. Ewolucjonizm i Socjobiologia  

v  Kobiece i męskie strategie doboru stałego partnera

v  Jak socjobiologia traktuje zdradę: kobiety  vs.  mężczyźni

v  Dawida Buss’a teoria inwestycji rodzicielskich

v  Altruizm krewniaczy i altruizm odwzajemniony

v  Richard Dawkins „Geniusz Darwina” – film dokumentalny

 

 

11.

 

BLOK II:  PROCESY POZNAWCZE

Wykład 8. Uwaga i Spostrzeganie

v  Czym jest uwaga, a czym percepcja?

v  Funkcje uwagi

v  Teorie uwagi selektywnej

v  Obronność i gotowość percepcyjna

v  Cykl percepcyjny Neissera

 

 

12.

 

Wykład 9. Pamięć

v  Czym jest pamięć? - pamięć jako zdolność i jako proces

v  Rodzaje pamięci – ultrakrótka, krótkotrwała i długotrwała

v  Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna

v  Podstawy pamięci autobiograficznej – zjawisko implementacji wspomnień

 

13. 

 

 

Wykład 10. WYKŁAD REZERWOWY

 

 

Metody kształcenia

1. Egzamin - test wiedzy

2. Kolokwium - test wiedzy

3. Krótkie sprawdziany ze znajomości literatury w trakcie semestru

4. Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

1. WYKŁAD 

Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

 

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

2. ĆWICZENIA

1. WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 60 punktów z ćwiczeń w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 31 punkty, aby zaliczyć ćwiczenia. Na ocenę będą składać się następujące elementy:

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

(1) Zajęcia – 40 punktów (aby zaliczyć semestr należy zdobyć minimalnie 21 pkt.)

  1. a)  Kolokwium - 24 pkt. (minimum do zaliczenia kolokwium: 13 pkt). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin poprawkowy).

  2. b)  Wejściówki (dwa 5cio minutowe sprawdziany) – 10 pkt (2 x 5 pkt). Obejmą materiał z poprzednich zajęć. Wejściówki nie podlegają poprawie a student, który jest

    nieobecny nie ma możliwości napisania sprawdzianu w innym terminie.

  3. c)  Aktywność - 6 pkt. Aktywna obecność na zajęciach.

(2) Projekt semestralny – 20 punktów (aby zaliczyć semestr, należy zdobyć minimalnie 11 pkt.)
Zadanie studentów polega na dobraniu się w grupy (3-4 osoby) i w oparciu o konkretną teorię (oraz zaleconą literaturę) analiza rozdanych przez prowadzącą studiów przypadków, a następnie na końcowych zajęciach prezentacja wypracowanych rozwiązań w odpowiedzi na poruszane w danym przypadku zagadnienia.

Ocenie podlegać będzie:
* Aspekt treściowy: Trafność i głębokość analiz (do 10 pkt.) * Aspekty formalne:

- Klarowność przygotowanej prezentacji i jej estetyka (do 5 pkt.)
- Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 5 pkt.)

Punkty zlicza się pod warunkiem spełnienia wymogu obecności na zajęciach i pod warunkiem zaliczenia kolokwium oraz zdobycia minimalnego progu 21 pkt. za zajęcia oraz progu 11 pkt. z projektu semestralnego. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z tych warunków suma punktów wynosi 0.

Nieobecności - Możliwa jest jedna nieobecność w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia dwa razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy lub więcej automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego modułu (wykładu i ćwiczeń) w następnym roku akademickim.

Literatura podstawowa

Gerrig, R.J., Zimbardo P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN.

Tavris, C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia i Koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.

Zimbardo, P.G. i in. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Podstawy Psychologii. Warszawa: PWN.

Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1). Gdańsk: GWP.

Buss, D. (2001). Psychologia Ewolucyjna. Gdańsk: GWP.

 

Literatura uzupełniająca

  • Strelau J. (red. ). (2000). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1 i tom 2.
  • Strelau J. i  Doliński D. (red.). (2008). Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, tom 1.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 14:27)