SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii I |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WdP1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma zapewnić studentowi: (a) orientację w stanie współczesnej wiedzy psychologicznej, (b) zdolność odróżniania wiedzy naukowej od wiedzy zdroworozsądkowej, (c) opanowanie podstaw języka psychologicznego, (d) orientacje w dorobku psychologii na temat gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych doświadczeniowych.
Brak.
Numer Spotkania: |
Tematyka spotkania: |
1. |
Wykład 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć v Przedstawienie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu v Motywy studiowania psychologii v Czym właściwie jest psychologia akademicka? v Krótka charakterystyka nauk empirycznych – założenia psychologii naukowej
|
2 i 3. |
Wykład 2. Historia psychologii. Psychologia jako nauka v Krótki zarys historyczny – psychologia od Wundt’a do dziś v Introspekcja a psychologia empiryczna v Pojęcia psychologii naukowej v film dokumentalny – „Wrogowie Rozumu” Richard Dawkins
|
4. |
Wykład 3. Metody badawcze w psychologii v Proces badawczy v Pomiar psychologiczny v Problemy etyczne w badaniach na ludziach i zwierzętach v Jak stać się rozważnym odbiorcą badań naukowych
|
5 i 6. |
BLOK I: PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA Wykład 4. Psychoanaliza w wydaniu Freud’owskim v Trójsystemowa koncepcja osobowości Freuda v Stadia rozwoju osobowości v Mechanizmy obronne Ego v Charakterystyka terapii psychoanalitycznej
|
7. |
Wykład 5. Behawioryzm i uczenie się v Zachowanie przedmiotem psychologii - Manifest behawiorystyczny Johna Watsona v Warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne v Neobehawioryzm: co pomiędzy S – R? v Charakterystyka terapii behawioralnej v Modelowanie – uczenie się bez wzmocnień: Teoria Społecznego Uczenia się Alberta Bandury
|
8. |
Wykład 6. Psychologia Humanistyczna i Poznawcza v Sprzeciw wobec deterministycznemu postrzeganiu człowieka - czas „Trzeciej Siły” v Teoria samoaktualizacji i piramida potrzeb - Abraham Maslow v Teoria fenomenologiczna – Carl Rogers v Georga Kelley’ego Teoria konstruktów osobistych v Charakterystyka terapii humanistycznej i poznawczej
|
9 i 10. |
Wykład 7. Ewolucjonizm i Socjobiologia v Kobiece i męskie strategie doboru stałego partnera v Jak socjobiologia traktuje zdradę: kobiety vs. mężczyźni v Dawida Buss’a teoria inwestycji rodzicielskich v Altruizm krewniaczy i altruizm odwzajemniony v Richard Dawkins „Geniusz Darwina” – film dokumentalny
|
11. |
BLOK II: PROCESY POZNAWCZE Wykład 8. Uwaga i Spostrzeganie v Czym jest uwaga, a czym percepcja? v Funkcje uwagi v Teorie uwagi selektywnej v Obronność i gotowość percepcyjna v Cykl percepcyjny Neissera
|
12. |
Wykład 9. Pamięć v Czym jest pamięć? - pamięć jako zdolność i jako proces v Rodzaje pamięci – ultrakrótka, krótkotrwała i długotrwała v Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna v Podstawy pamięci autobiograficznej – zjawisko implementacji wspomnień
|
13.
|
Wykład 10. WYKŁAD REZERWOWY
|
1. Egzamin - test wiedzy
2. Kolokwium - test wiedzy
3. Krótkie sprawdziany ze znajomości literatury w trakcie semestru
4. Dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU
Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:
1. WYKŁAD
Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów).
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 25 punktów w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.
Zasady przeliczenia punktów na ocenę:
2. ĆWICZENIA
1. WARUNKI ZALICZENIA ZAJĘĆ
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 60 punktów z ćwiczeń w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 31 punkty, aby zaliczyć ćwiczenia. Na ocenę będą składać się następujące elementy:
Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:
(1) Zajęcia – 40 punktów (aby zaliczyć semestr należy zdobyć minimalnie 21 pkt.)
a) Kolokwium - 24 pkt. (minimum do zaliczenia kolokwium: 13 pkt). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin poprawkowy).
b) Wejściówki (dwa 5cio minutowe sprawdziany) – 10 pkt (2 x 5 pkt). Obejmą materiał z poprzednich zajęć. Wejściówki nie podlegają poprawie a student, który jest
nieobecny nie ma możliwości napisania sprawdzianu w innym terminie.
c) Aktywność - 6 pkt. Aktywna obecność na zajęciach.
(2) Projekt semestralny – 20 punktów (aby zaliczyć semestr, należy zdobyć minimalnie 11 pkt.)
Zadanie studentów polega na dobraniu się w grupy (3-4 osoby) i w oparciu o konkretną teorię (oraz zaleconą literaturę) analiza rozdanych przez prowadzącą studiów przypadków, a następnie na końcowych zajęciach prezentacja wypracowanych rozwiązań w odpowiedzi na poruszane w danym przypadku zagadnienia.
Ocenie podlegać będzie:
* Aspekt treściowy: Trafność i głębokość analiz (do 10 pkt.) * Aspekty formalne:
- Klarowność przygotowanej prezentacji i jej estetyka (do 5 pkt.)
- Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 5 pkt.)
Punkty zlicza się pod warunkiem spełnienia wymogu obecności na zajęciach i pod warunkiem zaliczenia kolokwium oraz zdobycia minimalnego progu 21 pkt. za zajęcia oraz progu 11 pkt. z projektu semestralnego. W przypadku nie spełnienia któregokolwiek z tych warunków suma punktów wynosi 0.
Nieobecności - Możliwa jest jedna nieobecność w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia dwa razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy lub więcej automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego modułu (wykładu i ćwiczeń) w następnym roku akademickim.
Gerrig, R.J., Zimbardo P.G. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: PWN.
Tavris, C., Wade C. (2008). Psychologia. Podejścia i Koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.
Zimbardo, P.G. i in. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Podstawy Psychologii. Warszawa: PWN.
Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1). Gdańsk: GWP.
Buss, D. (2001). Psychologia Ewolucyjna. Gdańsk: GWP.
Zmodyfikowane przez dr Dagmara Gawron (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 14:27)