SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pomocy psychologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pomocy psychologicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie istoty, metod i rodzajów pomocy psychologicznej. Przedstawienie modelu konfliktu i deficytu w genezie problemów psychologicznych. Dostarczenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw rozumienia czynników leczących oraz technik pomocy psychologicznej., czynników warunkujących skuteczną pomoc psychologiczną, Wykształcenie umiejętności oferowania różnych metod pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej do danego problemu. Podstawowe zasady tworzenie relacji terapeutycznej, pracy z mechanizmami oporu oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego. Uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób etyczny. Student dowiaduje się o mechanizmach sprzyjających zmianom psychologicznym i procesom terapeutycznym oraz czynnikom ograniczającym skuteczność pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Teoretyczne podstawy pomagania: cele i podstawowe założenia pomagania w poszczególnych nurtach teoretycznych; pomaganie dyrektywne i niedyrektywne.
2. Etyczne aspekty pomagania: zasada poufności i prywatności, standardy etyczno-zawodowe (wymagania stawiane psychologom w kontakcie z klientami) , granice
relacji psycholog – klient, konflikt ról i interesów (relacje podwójne, relacje wykorzystujące).
3. Różnice między wywiadem dziennikarskim a wywiadem psychologicznym.
4. Budowanie kontaktu między psychologiem a klientem: wyznaczniki dobrego kontaktu, budowanie właściwego klimatu spotkania, rola synchronizacji i komunikacji
niewerbalnej w budowaniu relacji.
5. Formy pomagania: różnice między terapią indywidualną a terapią grupową (zasady obowiązujące w każdej formie pomagania)
6. Kontrakt: cele zawierania kontraktu , zawartość kontraktu (treści nieformalne i formalne), schemat postępowania według Johna Enrighta
7. Opór: źródła (rodzaje) oporu, sposoby przejawiania się oporu (w tym: najczęściej stosowane mechanizmy obronne osobowości), dlaczego ludzie bronią się przed
zmianą.
8. Cechy dobrego diagnosty i terapeuty: charakterystyka dobrego diagnosty wg modelu Corey i Corey, cechy dobrego terapeuty według C. Rogersa, zakres pracy nad
sobą psychologa-praktyka (obszary samodoskonalenia, superwizja), możliwe modele poszerzania samoświadomości psychologa.
9. Pułapki relacji pomagania: przeniesienie i przeciwprzeniesienie, artefakty i samospełniające się proroctwa, efekt Galatei i Golema, niewłaściwa motywacja
(poczucie dominacji i kontroli), efekt aureoli, manipulacja, stereotypy i etykietowanie, stosowanie i uleganie sugestii.
10. Praca z rodziną jako systemem: podstawowe założenia i ich praktyczne konsekwencje.
 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacja multimedialna).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny z progami punktowymi : (51%-60% ocena dostateczna, 61%-70% ocena 3,5, 71%-80% ocena  dobra, 81%-90%: ocena 4,5, 91%-100%: ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Drat- RuszczakK., Drążowska-Zielińska E. (red.), (2005)Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej: Szkoły i kierunki psychoterapii. Wydawnictwo SWPS

  • Feltham C., Horton I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Gdańsk: GWP.

  • Greenstone J.L., Leviton S.C. (2004),Interwencja kryzysowa, Sopot: GWP.

  • Hayes J., Gelso Ch., (2008), Relacja terapeutyczna, Gdańsk: GWP.

  • Kotller J. (2003), Skuteczny terapeuta, Gdańsk : GWP.

  • Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.

  • Stemplewska - Żakowcz K. , Krejtz K. (red.) , Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem.  Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  • Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.

  • Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • PTP – Kodeks Etyczno- Zawodowy Psychologa: http://ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=29 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 12-04-2021 12:57)