SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia
Kod przedmiotu 14.2-WP-PSChM-Soc
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnorodnymi pojęciami dotyczącymi świata społecznego. Zwrócenie uwagi na powiązania kontekstu społecznego z praktykami uczestniczących w życiu społecznym jednostek.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykład:

  • Przedmiot i metody socjologii a inne nauki społeczne.
  • Koncepcja wyobraźni socjologicznej.
  • Człowiek jako istota społeczna i twórca społecznego świata.
  • Socjalizacja i kontrola społeczna.
  • Konformizm społeczny.
  • Więź społeczna.
  • Kategorie opisujące całości społeczne: zbiorowości, grupy i społeczeństwa.
  • Kultura: normy i wartości, symbole i znaczenia.
  • Różnorodność kulturowa: sub- a kontrkultura, relatywizm, a uniwersalizm kulturowy.
  • Typologia społeczeństw - cechy społeczeństw współczesnych.
  • Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja
  • Ruchy społeczne i ich rola we współczesnym świecie.
  • Koncepcje państwa i narodu i praktyczne konsekwencje ich stosowania.
  • Problemy zróżnicowania społecznego.
  • Wybrane elementy metodologii badań socjologicznych: etapy procesu badawczego.
  • Wybrane metody i techniki badań socjologicznych.
  • Kultura narzekania.

Ćwiczenia:

  • Macdonaldyzacja kultury. Macdonaldyzacja w edukacji.
  • Siła jednostek w życiu społecznym i jej różnorodne konsekwencje (charyzmatyczni przywódcy, autorytaryzm, podporządkowanie społeczne)
  • Swoi i obcy. Relacje między grupami, ich znaczenie i ich przeobrażenia.
  • Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja ich przejawy w praktykach społecznych.
  • Kultura, wzory kulturowe i ich wpływ na praktykę społeczną.
  • Nierówności społeczne i ich konsekwencje.

Metody kształcenia

WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna, fragmenty filmów, analiza studiów przypadku, quizy, elementy dyskusji, formy aktywizujące uczestników wykładu.

ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem, praca grupowa, dyskusja - praca przy wykorzystaniu metod pracy warsztatowej. Jedne zajęcia przy wykorzystaniu edukacji w ruchu - odwiedzenie wybranej instytucji/organizacji na terenie Zielonej Góry - wizyta studyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunek zaliczenia ćwiczeń to napisanie przynajmniej dwóch, krótkich prac pisemnych oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Prace pisemne dotyczą materiału omawianego na zajęciach i powstają w oparciu o zaproponowany materiał filmowy oraz materiały dotyczące tematu.

Tematy zaproponowanych  prac odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w tematyce ćwiczeń.  Praca pisemna powinna: być interpretacją danego zjawiska lub danego problemu, zawierać refleksyjny sposób podejścia do tematu.

Aktywność na zajęciach wyrażająca się w dyskusji na tematy poszczególnych zajęć jest także uwzględniania w ocenie z ćwiczeń.

Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z ośmiu pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru i dwóch pytań otwartych. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.7 punktów. Student, który uzyska  7 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 8-9 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 11-10 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 12-13 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 14 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  • Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

  • Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

  • Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

  • Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009

  • Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

  • Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

  • Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.

  • Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

  • Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.

  • Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.

  • Rosling H., Factfulness. Dlaczego swiat jest lepszy niż myśłim, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018.

Uwagi

Zajęcia zostaną poprowadzone w oparciu o dodatkowy materiał uzupełniający, którym będą 3 filmy dokumentalne i 1 film fabularny zalecone studentom do obejrzenia.


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 17:16)