SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu przejściowego pomiędzy dzieciństwem a dorosłością, czyli do okresu adolescencji. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie z pojęciem rozwoju ontogenetycznego i pokrewnymi pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia.

Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości. Analiza rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego i poznawczego oraz rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia - od poczęcia do okresu dorastania/adolescencji. Podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.

Treści ćwiczeń:

Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.

Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania, problemy wczesnej, średniej i późnej dorosłości, problematyka umierania i śmierci, rola żałoby.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium, ocena z prezentacji oraz ocena aktywności na zajęciach.

Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.

  • Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.

  • Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań 1994.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

  • Kornas-Biela D. Wokół początku życia ludzkiego. Warszawa 1993.

  • Obuchowska I., Drogi dorastania. Warszawa 1996.

  • Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Warszawa 2006.

  • Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa 1996.

  • Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa 1967.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Schaffer H. R., Początki uspołecznienia dziecka. Warszawa 1981.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka. Warszawa 1999.

  • Wadsworth B. J., Teoria Piageta: Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  • Chrzan-Dętkoś M., Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk 2012.

  • Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.

  • Hadzicka J., Uczestnictwo w grupach sformalizowanych a rozwój tożsamości we wczesnej adolescencji na przykładzie ZHP. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 2/2016.

  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.

  • Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Rękosiewicz M., Jankowski P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:04)