SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Testy osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Testy osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TOsb
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wykorzystaniem testów osobowości i temperamentu. Studenci zostają szczegółowo zapoznani z najczęściej stosowanymi testami do badania osobowości. Zajęcie koncentrują się na praktycznym zastosowaniu testów: właściwemu przeprowadzeniu badania, analizie wyników oraz przekazywaniu informacji o wynikach osobie badanej. Poruszony jest również wątek etyki badań testowych wraz z analizą społecznych wymiarów testowania. Omówione są ograniczenia stosowalności testów i wynikającej z nich wiedzy na temat człowieka.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychometrii, psychologii osobowości, psychologii ogólnej oraz metodologii badań psychologicznych.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do zagadnienia standaryzowanych testów osobowości i temperamentu: podstawowe pojęcia i mechanizmy. Zagadnienia psychometryczne związane z testami kwestionariuszowymi. Zasady badania testami kwestionariuszowymi. Problemy etyczne związane z testowaniem. Szczegółowe zapoznanie z wybranymi testami osobowości, np. : Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R i EPQ-R(S), Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości-2 (MMPI-2), Inwentarz Osobowości NEO-FFI , FCZ-KT - Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu, Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina.

Metody kształcenia

Dyskusja panelowa, pogadanka, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz pracy zaliczeniowej, obejmującej diagnozę osobowości dorosłej osoby z zastosowaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych (uzgodnionych z prowadzącym zajęcia) oraz propozycję informacji zwrotna dla osoby badanej.

Literatura podstawowa

  • Hornowska, E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2010.

  • Jaworowska, A., Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP 2001,

  • Bogdan Zawadzki, Jan Strelau, Piotr Szczepaniak, Magdalena Śliwińska. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1998.

  • Bogdan Zawadzki, Jan Strelau. Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP 1997.

  • Włodzimierz Oniszczenko (1997). . Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP

Literatura uzupełniająca

  • Urszula Brzezińska, Marta Koć-Januchta, Joanna Stańczak. MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP
  • Anastasi. A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych PTP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:59)