SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPPOiZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do specjalności "Psychologia pracy, organizacji i zarządzania". Dostarczenie studentom wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii w procesie zarządzania organizacją. Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działania psychologa pracy i zarządzania. Zaprezentowanie najważniejszych koncepcji zarządzania w zakresie rekrutacji, selekcji, oceny i motywowania pracowników. Zapoznanie studentów z cechami przydatności zawodowej menedżera i wybranymi koncepcjami przywództwa, zarządzania i kierowania.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Przedmiot i metody psychologii pracy organizacji i zarządzania.  Zróżnicowanie obrazu człowieka w środowisku pracy. Rola psychologa w dziedzinie psychologii pracy, organizacji i zarządzania. Obszary działania psychologów organizacji i pracy: doradztwo  psychologiczne,  dobór personelu,  konstruowanie i rozwój narzędzi pomiarowych, warsztaty i treningi, szkolenia menedżerskie i nowoczesne formy coachingu.  Teorie motywacji w miejscu pracy: teorie treści i procesu. Organizacja pracy - zarządzanie, przywództwo, kierowanie. Współczesne koncepcje przywództwa: przywództwo transformacyjne, transakcyjne, charyzmatyczne, inspirujące. Kultura organizacyjna, elementy i rodzaje kultury. Władza w organizacji, psychologiczne koncepcje władzy. Style kierowania i przywództwa: teorie cech, teorie zachowań, teorie sytuacyjne w badaniach stylów przywództwa i kierowania. Podejmowanie decyzji kadrowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie pisemne na podstawie pracy pisemnej dotyczącej analizy zachowań pracownika na wybranym stanowisku pracy z uwzględnieniem  kontekstu sytuacyjnego oraz zróżnicowanych poglądów na obraz człowieka w pracy.

Literatura podstawowa

  • Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,

  • Ratajczak Z., Niezawodność człowieka w pracy, PWN, Warszawa,1988.

  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Warszawa, 2008.

  • Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002,

  • Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Kraków 1999.

  • Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.

  • Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Difin, 2017.

Literatura uzupełniająca

  • Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem psy­chicz­nym w pracy zawodowej, Zielona Góra, 2012..

  • Rongińska T., Badanie osobowości w kontekście sytuacyjnym. Zielona Góra, 2005.

  • Stoner J.A.F., Freeman, R. E., Gilbert D. R.: Kierowanie. Wyd. 2. Warszawa, PWN 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 12:17)