SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPEiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.

Wymagania wstępne

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

Wychowanie według różnych koncepcji i teorii  psychologicznych.

Konteksty rozwoju dzieci i młodzieży (wewnętrzne i zewnętrzne) w diagnozie psychologicznej: Funkcje wychowawcze osób znaczących.  Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny.  Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci.

Zadania zawodowe psychologa w placówkach oświatowych. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu  na ocenę na podstawie oceny z kolokwium. Progi procentowe dla oceny z kolokwium:  Ocena 3,0: 51%-60% możliwych do zdobycia punktów, ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

 

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

  • Dołęga Z., John-Borys M,  Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia, Katowice 2009.

  • Dryll E., Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej, "Psychologia Wychowawcza", nr1/2012, s. 7-23.

  • Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.

  • Żłobicki W., Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.

Katra G. , Czas w wychowaniu, "Psychologia Wychowawcza", nr 5/2014, s. 105-114.

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 12:38)