SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening asertywności i prezentacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TAiP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i prezentacji własnej osoby, mającymi wpływ na ich sposób funkcjonowania w życiu prywatnym, a w przyszłej pracy psychologa. W trakcie zajęć student pogłębia swoją wiedzę i zdobywa unikalne doświadczenie poprzez uczestnictwo w treningu. Rozwija swoje umiejętności sprzyjające budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi.
Wiedza z zakresu: komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.
1. Zachowania asertywne i nieasertywne:
2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.
3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.
4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.
5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.
6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.
7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.
8. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.
Trening umiejętności interpersonalnych, dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne, studium przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.
Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.
0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny
69-74% - dostateczny plus,
75-84% - dobry,
85-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.
1. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,
2. Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,
3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.
1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań
2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,
3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010
4. Sterwart J. (red.) Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003
5. Cykl nagrań "Pani Jola zmienia swoje życie" Telewizja Polska S.A.
Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.
Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 14:15)