SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening asertywności i prezentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening asertywności i prezentacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TAiP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Kolańska-Stronka
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem laboratorium jest zapoznanie uczestników zajęć z ujęciem asertywności i prezentacji własnej osoby, mającymi wpływ na ich sposób funkcjonowania w życiu prywatnym, a w przyszłej pracy psychologa. W trakcie zajęć student pogłębia swoją wiedzę i zdobywa unikalne doświadczenie poprzez uczestnictwo w treningu. Rozwija swoje umiejętności sprzyjające budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku, otwartości, gotowości do współpracy z poszanowaniem praw swoich i innych ludzi.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: komunikacji interpersonalnej, psychologii społecznej, psychologii osobowości, emocji i motywacji.

Zakres tematyczny

1. Zachowania asertywne i nieasertywne:

  • Prawa asertywne.
  • Podstawowe umiejętności asertywne.
  • Przyjmowanie krytyki, krytyka konstruktywna i oceniająca.
  • Przyjmowanie pochwał i komplementów, asertywne reakcje na krytykę i pochwałę.
  • Warunki dobrego porozumienia.

2. Sztuka zachowania postawy pozytywnej.

3. Asertywność w myśleniu o sobie i asertywność interpersonalna.

4. Typy postaw – asertywna, agresywna, bierna i manipulująca w aspekcie komunikacji interpersonalnej.

5. Empatia i uważność jako elementy wspomagające rozumienie postawy asertywnej.

6. Zasady dobrego słuchania i zadawania pytań.

7. Asertywność w komunikacji niewerbalnej.

8. Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja.

  • Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach.
  • Trema, stres i radzenie sobie z nimi.
  • Prezentacja kompetencji.
  • Najpopularniejsze formy autoprezentacji.

Metody kształcenia

 Trening umiejętności interpersonalnych, dyskusja panelowa, praca w grupach, prezentacje multimedialne, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji oraz konspektu.

Warunki zaliczenia prezentacji i konspektu to uzyskanie 60 % punktów.

0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny

69-74% - dostateczny plus,
75-84% - dobry,
85-90% - dobry plus,
91-100% - bardzo dobry.

Literatura podstawowa

1. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,

2. Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,

3. Davis M. H. (1999): Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

4. Fensterheim H., Baer J. (1999): Jak nauczyć asertywności: nie mów „Tak”, gdy chcesz powiedzieć „Nie”, Książka i Wiedza, Warszawa.

 

Literatura uzupełniająca

1. Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

2. Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

3. McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010

4. Sterwart J. (red.) Mosty Zamiast Murów. Podręcznik Komunikacji Interpersonalnej, Warszawa, 2003

5. Cykl nagrań "Pani Jola zmienia swoje życie"  Telewizja Polska S.A.

 

Uwagi

Zajęcia wymagają dużej aktywności uczestników, którzy biorą udział w wielu ćwiczeniach sytuacyjnych, które są następnie omawiane.


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 14:15)