SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIA - Psychologia decyzji kadrowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIA - Psychologia decyzji kadrowych
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMPD2A
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą profesjonalnego doboru kadry w organizacjach, jak również uświadomienie słuchaczom wagi procesu doboru osób na konkretne stanowiska pracy, jako elementu strategicznego – wpływającego na konkurencyjność podmiotów gospodarczych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Seminarium: Definiowanie cech przydatności zawodowej. Aspekty procesów decyzyjnych w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników. Zastosowanie narzędzi badawczych w procesie rekrutacji pracowników – analiza narzędzi psychometrycznych pod kątem ich przydatności i ograniczeń. Znaczenie tendencji osobowościowych w procesie doboru pracowników, ich adaptacji oraz umiejętności współpracy w zespole. Kontekst sytuacyjny w badaniach osobowości pracownika. Wybrane typy inteligencji: sukcesu, emocjonalna i społeczna oraz ich znaczenie dla pracy kierowniczej. Typy umysłu menedżera.

Metody kształcenia

Seminarium konwersatoryjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie wykonywanych regularnie zadań ćwiczeniowych (przesyłanych w formie pisemnej do osoby prowadzącej zajęcia), brany jest pod uwagę także aktywny udział w dyskusji.

 

Literatura podstawowa

  1. Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002.
  2. Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
  3. Nosal, Cz., Umysł menedżera, Wrocław,1993.
  4. Nosal Cz., Psychologia decyzji kadrowych, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1997.
  5. Gellert, M., Nowak, K., Zespół. Jak z nim pracować, jak go badać, jak go szkolić, GWP, Gdańsk, 2005.
  6. Ratyńki, W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2005.
  7. Piekarski, M., Przydatność zawodowa z perspektywy pedagogiki pracy, [w:] Szkoła -Zawód- Praca, nr 17/2019.
  8. Olszak, E., Nowoczesny dobór personelu – kierunki rozwoju metod i narzędzi w rekrutacji i selekcji, [w:] Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 349/2014.

Literatura uzupełniająca

  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008.
  • Stoner J.A.F., Freemen R.E., Gilbert, D.R., Kierowanie. PWE, Warszawa, 2001.
  • Konarski S. (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i Menadżerów, SGH, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 20:20)