SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Patologia organizacji |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-POrg |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych dysfunkcji i patologii w organizacji. Zapoznanie studentów z źródłami, typami i przejawami patologii organizacyjnych w administracji i biznesie.Wskazanie przyczyn i uwarunkowań patologii organizacyjnych oraz strategii przeciwdziałania patologiom organizacyjnym.
Brak.
Patologie w organizacji i biznesie. Rola i znaczenie stosunków interpersonalnych w organizacji. Diagnoza symptomów i skali zjawisk patologii organizacyjnej. Kryteria określające stosunki interpersonalne jako patologiczne (rodzaje patologii organizacyjnych: organizacje dramatyczne, odseparowane, depresyjne i itp.). Główne przejawy patologii stosunków interpersonalnych w organizacji. Źródła i skutki patologii w stosunkach interpersonalnych w organizacji. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym stosunków interpersonalnych w organizacji.Patologie behawioralne (pracoholizmu, hazard, rywalizacja, alienacja w pracy, nepotyzm i in.). Zachowania nieetyczne w środowisku pracy (nieuczciwość, agresja, mobbing w pracy, przemoc, brak zaufania i współpracy). Strategie minimalizowania skutków patologii organizacyjnych na poziomie podmiotowym i organizacyjnym.
Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne, praca indywidualna, praca z tekstem naukowym, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie pracy pisemnej zawierającej analizę i opracowanie form przeciwdziałania patologiom organizacyjnym.
Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji;
- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, podczas identyfikowania oraz projektowania rozwiązywanie sytuacji problemowych;
- wystąpienia studenta - student prezentuje wybraną patologię organizacji w oparciu o artykuł naukowy z zakresu psychologii pracy;
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Zmodyfikowane przez dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 17:56)