SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy zarządzania organizacjami |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PZO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Dostarczenie studentom wiedzy na temat podstaw zarządzania organizacjami, na temat relacji organizacji z otoczeniem, klimatu organizacyjnego organizacyjnej. Szczegółowa analiza funkcji kierowania: planowania i w tym podejmowania decyzji, organizaowania, doboru personelu, przywództwa i motywowania do pracy, kontrolowania. Wykształcenie u studentów umiejętności identyfikowania i rozwiązywania podstawowych problemów w praktyce zarządzania. Wskazanie na wpływ kontekstu, czasu i stosunków między ludźmi na praktykę zarządzania organizacjami.
Brak.
Istota zarządzania organizacjami i pracy menedżera w organizacjach. Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Naukowa organizacja pracy - podstawowe założenia teoretyczne szkół, główni reprezentanci i ich osiągnięcia a współczesna praktyka zarządzania.
Klasyczna teoria organizacji, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, kierunek systemowy i kierunek sytuacyjny w organizacji i zarządzaniu. Funkcje kierowania: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie. Przywództwo.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach z wykorzystaniem mnemotechnik uczenia się
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocenę końcową: ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą: od 3,0 do 3,34 - dostateczny; od 3,35 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,34 - dobry, od 4,35 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 do 5,0 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie testu;
Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, ,pracy z tekstem, analizy przypadków;
- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy z tekstem;
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Korzeniowski L.F., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2011.
Robbins S.P., DeCenzo D.A, Podstawy zarządzania, Warszawa, 2002.
Koźmiński A.K., Piotrowski W. Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2000
Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. jr, Kierowanie, Warszawa 1997.
· Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
· Grifin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1997.
· Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:06)