SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia Internetu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PIn
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zdobycie wiedzy z zakresu psychologii Internetu, a także dostarczenie wierzy na temat zjawisk psychologicznych w sieci oraz psychologicznego funkcjonowania użytkowników Internetu, poznanie najnowszych trendów w badaniach prowadzonych z wykorzystaniem Internetu. Dodatkowym zagadnieniem jest zdobycie wiedzy na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz zapoznanie się z możliwościami Internetu w pracy psychologa.

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Historia Internetu. Przedmiot psychologii Internetu.Psychologiczny wymiar Internetu nowa przestrzeń funkcjonowania człowieka. Psychologiczna charakterystyka użytkowników Internetu.Problematyka tożsamości sieciowej - psychologiczne konsekwencje konstruowania wirtualnej tożsamości. Wady i zalety Internetu w aspekcie psychologicznym.
Uzależnienie od Internetu (diagnoza, terapia). Metodologia badań przez Internet. E-terapia i poradnictwo przez Internet. Edukacja przez sieć wirtualną. Poradnictwo sieciowe - pozytywne i negatywne aspekty zjawiska. Psychomanipulacja w sieci - zagrożenia dla dzieci i młodzieży. Uzależnienia w Internecie - rodzaje i mechanizmy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem źródłowym, projekty, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena wypadkowa z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).

Literatura podstawowa

  • Aboujaoude, E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
  • Chocholska, P., Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i Internetu. Warszawa: Hachette.Batorski, D., Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, 3, 99- 133.
  • Paluchowski, J. W. (2009). Internet a psychologia. Warszawa: PWN
  • Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Impuls.
  • Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Rebis.

Literatura uzupełniająca

  • Chmielnicka-Kuter, E. (2004). Gry fabularne w badaniach psychologicznych . Polskie Forum Psychologiczne, 9(2), s. 124-138.
  • Serlikowska, A. (2013). Naruszenia praw autorskich w Internecie. STUDIA IURIDICA TORUNIENSIA
  • Augustynek A. (2010), Uzależnienie komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Warszawa: Difin.
  • Błachnio, A., Przepiórka, A., Rowiński, T. (2014). Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu – przegląd badań. Psychologia Społeczna 4(31), 378-395.
  •  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 18:47)