SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychoterapii
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-PPt
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
  • mgr Piotr Przybylski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi nurtami psychoterapeutycznymi, ich założeniami, celami terapeutycznymi oraz metodami pracy. Dostarczenie wiedzy na temat form (rodzajów) psychoterapii oraz efektywności psychoterapii w leczeniu zaburzeń.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z psychologii klinicznej na temat przyczyn, objawów oraz mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych, wiedza i umiejętności z psychologii zdrowia na temat motywów i strategii utrzymywania zdrowia. Podstawy psychosomatyki. Wiedza z zakresu: psychologii osobowości, psychopatologii, psychopatologii rozwojowej, psychologii rozwojowej,

Zakres tematyczny

  1. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat różnych form (m.in. psychoterapia indywidualna, grupowa, rodzinna, pary) i aspektów psychoterapii oraz podstawowych umiejętności ważnych w procesie pomocy psychologicznej jaką jest psychoterapia.
  2. Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę o założeniach systemów terapeutycznych: psychodynamicznego, psychologii poznawczo behawioralnej, humanistycznej, systemowej i analizy transakcyjnej.
  3. Zaznajomienie studentów z wynikami badań nad efektywnością poszczególnych szkół psychoterapii. Omówienie znaczenia przymierza terapeutycznego w terapii zaburzeń osobowości.
  4. Trudności, zagrożenia i wyzwania w pracy psychoterapeutycznej.
  5. Specyficzne i niespecyficzne czynniki leczące w psychoterapii. Znaczenie osobowości  psychoterapeuty w procesie psychoterapii.
  6. Znaczenie i formy monitorowania procesu terapeutycznego.
  7. Uwrażliwienie na etyczne aspekty pracy psychoterapeuty. Prawne regulacje oddziaływań psychoterapeutycznych.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, case – study, modelowanie zachowań studentów poprzez analizę wzorcowych zachowań terapeuty prezentowanych multimedialnie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin końcowy; ocena końcowa jest tożsama z oceną z egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Cierpiałkowska, L., Frączek, A. (2017). Przymierze terapeutyczne w terapii zaburzeń osobowości z perspektywy analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 129–144.
  • Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna (r. 6, 7, 8, 9, 28, 34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
  • Czabała, J., C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: WN PWN.
  • Frączek, A. (2020). Psychoterapia indywidualna adolescentów a analizie transakcyjnej. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia Kliniczna dzieci i młodzieży (s. 879 – 898). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
  • Kratochvil, S. (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Okun, B. (2005). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
  • Toeplitz – Wiśniewska, M. (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa. W: J. Strelu (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 823 – 836). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Tryjarska, B. (2006). Psychoterapia grupowa W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Praktyka Podręcznik akademicki (t. II, cz. I, r. 1, 3 ,4). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Literatura uzupełniająca

Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brzeziński, J., Toeplitz–Winiewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.

Calligor, E., Clarkin, J.F., (2013). Model osobowości i patologii osobowości oparty na teorii relacji z obiektem. W: Clarkin J., Fonagy P., Gabbard G. O. (red.) Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, (s. 23–60).

Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej W: H. Sęk (red.). Psychologia kliniczna (t. 1., 132-152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Danielewicz, D., Rola, J., (2017). Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Feldman, L. (2001).  Łączenie terapii indywidualnej i rodzinnej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grzesiuk, L. (red.). (2005). Psychoterapia. Teoria. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.

Kepner, J., I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Warszawa: Pusty Obłok.

Lis-Turlejska, M. (1991). Nowe zjawiska w psychoterapii (red. naukowa). Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Ludewig, K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pawlik, J. (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: ENETEIA

Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych. Nowiny Psychologiczne, 1, 91–102.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Piotr Przybylski (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 00:29)