SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychoterapii |
Kod przedmiotu | 12.2-WP-PSChM-PPt |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia kliniczna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studentów z podstawowymi nurtami psychoterapeutycznymi, ich założeniami, celami terapeutycznymi oraz metodami pracy. Dostarczenie wiedzy na temat form (rodzajów) psychoterapii oraz efektywności psychoterapii w leczeniu zaburzeń.
Wiedza i umiejętności z psychologii klinicznej na temat przyczyn, objawów oraz mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych, wiedza i umiejętności z psychologii zdrowia na temat motywów i strategii utrzymywania zdrowia. Podstawy psychosomatyki. Wiedza z zakresu: psychologii osobowości, psychopatologii, psychopatologii rozwojowej, psychologii rozwojowej,
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, case – study, modelowanie zachowań studentów poprzez analizę wzorcowych zachowań terapeuty prezentowanych multimedialnie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin końcowy; ocena końcowa jest tożsama z oceną z egzaminu.
Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Brzeziński, J., Toeplitz–Winiewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.
Calligor, E., Clarkin, J.F., (2013). Model osobowości i patologii osobowości oparty na teorii relacji z obiektem. W: Clarkin J., Fonagy P., Gabbard G. O. (red.) Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, (s. 23–60).
Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej W: H. Sęk (red.). Psychologia kliniczna (t. 1., 132-152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Danielewicz, D., Rola, J., (2017). Stare dylematy i nowe wyzwania w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Feldman, L. (2001). Łączenie terapii indywidualnej i rodzinnej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Grzesiuk, L. (red.). (2005). Psychoterapia. Teoria. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.
Kepner, J., I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt. Warszawa: Pusty Obłok.
Lis-Turlejska, M. (1991). Nowe zjawiska w psychoterapii (red. naukowa). Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Ludewig, K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pawlik, J. (2008). Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. Warszawa: ENETEIA
Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych. Nowiny Psychologiczne, 1, 91–102.
Zmodyfikowane przez mgr Piotr Przybylski (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 00:29)