SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia ekonomiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEk |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: inwestowania, ubezpieczania się, oszczędzania, zadłużania się, czy hazardu oraz gier ekonomicznych a także mechanizmy tworzenia i oddziaływania reklam.
Znajomość psychologii ogólnej (percepcja, uczenie się i pamięć, podejmowanie decyzji, emocje i motywacje, percepcja społeczna etc).
1. Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej. Teoria perspektywy jako opisowy model wyborów ekonomicznych.
2. Pułapki podejmowania decyzji finansowych. Skłonności poznawcze i motywacyjne inwestorów.
3. Percepcja nadprogowa, peryferyczna i podprogowa a promocja.
4. Społeczne i moralne aspekty zachowań ekonomicznych.
5. Podatki: funkcje, wiedza i uwarunkowania (nie)płacenia podatków.
6. Mechanizmy i motywy ubezpieczania się.
7. Psychologiczne aspekty oszczędzania.
8. Własność i posiadanie. Symboliczna wartość dóbr oraz konsumpcja ostentacyjna.
9. Hazard: wyjaśnienie psychologiczne, prawidłowości, odmiany.
10. Dobrobyt i jego korelaty w aspekcie mikro i makro.
11. Socjalizacja ekonomiczna.
12. Teoria gier.
13. Reklama i oddziaływanie na konsumenta.
Wykład: Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry interaktywne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: pozytywne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi w pisemnym teście egzaminacyjnym (progi ocen z testu: 60-68% 3,0; 68-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).
W przypadku niemożliwości przeprowadzenia egzaminu w formie testowej z przyczyn niezależnych od egzaminatora lub niemożności zapewnienia jednoznacznie samodzielnej pracy studenta przeprowadza się egzamin ustny.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku aktywności studenta weryfikowanej poprzez zadania i case study (0-20 punktów)
- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach (0-20 punktów)
Z obu tych części student musi uzyskać minimum 20 punktów by zaliczyć przedmiot.
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (kolokwium – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (tj. 18 punktów) -sprawdzian na 30 punktów
Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu
40-47 punktów- ocena 3,0
48-51 punktów ocena 3,5
52- 58 punktów ocena 4,0
59- 65 punktów ocena 4,5
66-70 punktów ocena 5,0
Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.
Kanheman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.
Solomon, M. R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Helion [rozdz. 9 „Zmiana opinii a komunikacja interaktywna”]
Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP [rozdz. 6 „Człowiek w reklamie
Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania: między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Niesiobędzka M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Liberda, Z. B. (2013). Przezorność: kto oszczędza w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 14:02)