SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny IB - Psychologia rehabilitacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny IB - Psychologia rehabilitacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WMPR1B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z historią rehabilitacji, jej podstawami i powiązaniami z innymi naukami – przyrodniczymi, humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii. Analiza modeli rehabilitacji i wykorzystanie ich w pracy z pacjentem.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii klinicznej, społecznej

Zakres tematyczny

Pojęcie rehabilitacji. Formy rehabilitacji: medyczna , ruchowa , społeczna , zawodowa i pedagogiczna. Charakterystyka rehabilitacji psychologicznej – cele i zasady rehabilitacji w tym wymiarze. Biomedyczne i humanistyczne podejście do osób z niepełnosprawnością oraz biopsychospołeczny model niepełnosprawności. Niepełnosprawność vs. upośledzenie funkcji. Modele i koncepcje psychologiczne w rehabilitacji. Problemy specyficzne: deprywacja potrzeb, ograniczenia aktywności, percepcja ciała, bólu i lęku, życie seksualne, samorealizacja. Integracja i problemy społeczne osób z niepełnosprawnością. Rehabilitacja i rewalidacja. Rehabilitacja psychologiczna w różnych dziedzinach medycyny. Poglądy i osiągnięcia polskiej szkoły rehabilitacji na przykładzie:  A. Hulek, Z. Weiss, H. Larkowa, J. Kowalik, A. Maciarz.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenę końcową stanowi ocena z testu wiedzy (70% poprawnych odpowiedzi na zaliczenie).

Literatura podstawowa

  • Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu podawana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Sławomir Piotr Baranowski (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 19:24)