SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny IIB - Stres, adaptacja i jakość życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny IIB - Stres, adaptacja i jakość życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WMSA2B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Danuta Chmielewska-Banaszak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wskazanie studentom różnych procesów warunkujących zachowania w sytuacjach nowych, trudnych i nietypowych. Zapoznanie studentów z procesami odpowiedzialnymi za skuteczne i twórcze uruchamianie zasobów i mechanizmów kompensacyjnych oraz wskazanie możliwości wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, psychologii zdrowia, psychologii klinicznej oraz psychologii twórczości.

Zakres tematyczny

Psychologiczne sposoby ujmowania stresu: jego mechanizmy biologiczne i psychologiczne. Czynniki wywołujące stres: stresory, wydarzenia życiowe, traumy, sytuacje trudne. Psychologiczne ujęcia działań wobec stresu (readaptacji), ujmowanych w kategoriach stylu lub strategii działania. Następstwa stresu i ich znaczenie dla jakości życia, chorób somatycznych, zaburzeń zachowania.  Moderatory stresu: predyspozycje indywidualne i wsparcie społeczne oraz możliwości działań profilaktycznych.

Metody kształcenia

Wykład, case study, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej. Zakresy tematyczne pracy (do wyboru przez studenta) przedstawia prowadząc.

Literatura podstawowa

Bokszczanin, A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Uniwersytet Opolski.

Chirkowska-Smolak, T. (2009). Organizacyjne czynniki wypalenia zawodowego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXI (4 ).

Doliński, D. (red.) (2011). Dynamika emocji; teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 517‒540.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 681‒734.

Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Terelak, J.F. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Literatura uzupełniająca

Konczelska, K., Sikora, J. (2017). Potraumatyczny wzrost, wsparcie społeczne i zdrowie psychiczne w sytuacji doświadczenia śmierci dziecka. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne 25(2), 39-51.

Łosiak, W. (2009). Stres i emocje w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła-konsekwencje-zapobieganie. Warszawa: Difin.

Ogińska-Bulik, N. (2016). Negatywne i pozytywne skutki doświadczanych zdarzeń traumatycznych u żołnierzy uczestniczących w misjach wojskowych — rola zasobów osobistych. Psychiatria 13(3), 123–132.

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin.

Sowa, J., Hess, G. (2015). Stres a plastyczność mózgu. Wszechświat (Tydzień Mózgu) 116(1–3), 15-21.

Tennant, Ch. (2001). Work-related stress and depressive disorders. Journal of Psychosomatic Research 5, 697-704.

Norris, F.H., Watson, P.J.,  Friedman, Byrne, Ch.M., Diaz, Kaniasty, K., (2002). 60000 disaster victims speak: Part I and II. An empirical review of the empirical literature, 1981–2001. Psychiatry Interpersonal & Biological Processes 65 (3), 207-239.

Ogińska-Bulik, N. (2013). Negative and positive effects of traumatic experiences in a group of emergency service workers – the role of personal and social resources. Medycyna Pracy 64(4), 463–472.

Karasek, R.A., Baker, D., Marxer, F., Ahlbom, A., Theorell, T. (1981). Job decision latitude, job demands, and cardiovascular disease: A prospective study of Swedish men. AJPH, 71(7), 694-705.

Aldwin, C. (2011). Stress and Coping across the Lifespan. In: S. Folkman, The Oxford Handbook of Stress, Health, and Coping. Oxford: University Press.

Bakker, A.B., Demerouti, E., de Boer, E., Schaufeli, W.B. (2003). Job demands and job resources as predictors of absence duration and frequency. Journal of Vocational Behavior, 62, 341-356.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 19:41)