SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty psychologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty psychologiczne
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPsch
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem każdego warsztatu psychologicznego jest praca uczestników nad własnymi doświadczeniami, pogłębienie wiedzy o sobie lub zdobycie nowej umiejętności, wspólna dyskusja nad dokonanymi odkryciami oraz uzyskanie informacji zwrotnej od grupy.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Podstawy pomocy psychologicznej, Komunikacja interpersonalna, Podstawy pracy grupowej, Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad), Psychologia osobowości, Psychopatologia, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychologia społeczna, Psychologia rodziny, Psychologia zdrowia

Zakres tematyczny

Omówienie doświadczeń w pracy praktycznej - informacje zwrotne od grupy. Analiza wybranych przypadków.

Umiejętność rozpoznawania własnych kompetencji, emocji, postaw wobec określonych problemów psychologicznych.

Trening nabytych umiejętności i technik komunikacyjnych w wyznaczonych sytuacjach.

Powtórzenie i poszerzenie wiedzy z wybranych obszarów na podstawie literatury.

Budowanie wiedzy o własnych zjawiskach wewnętrznych (trening uważności, rozpoznawanie własnych stanów wewnętrznych, poszerzanie wrażliwości na różne modalności).

Analiza automatycznych myśli i przekonań.

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej: kontrola i przyzwalanie na emocje.

Analiza własnych zasobów i ograniczeń w przygotowaniu do pracy w zawodzie psychologa.

Przygotowanie narzędzi pomocnych w pracy psychologa.

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka, demonstracja, metoda zajęć praktycznych, drama, rysunek, analiza stanów wewnętrznych, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z  warsztatu przygotowanego na potrzeby zajęć (80% oceny) oraz z aktywności podczas zajęć (20% oceny).

Literatura podstawowa

1.  Rogers J., (2012), Coaching, Gdańsk: GWP

2.  Rojewska J., (2000). Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza UNUS.

3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań.

4. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

5. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

6. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Literatura uzupełniająca

1.  Berne, E. (2012). W co grają ludzie. Warszawa: PWN

2.  Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka

3.  McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

4.  Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. W: J. Trzebiński, (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP

 

i inna każdorazowo podawana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:36)