SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty psychologiczne |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WPsch |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem każdego warsztatu psychologicznego jest praca uczestników nad własnymi doświadczeniami, pogłębienie wiedzy o sobie lub zdobycie nowej umiejętności, wspólna dyskusja nad dokonanymi odkryciami oraz uzyskanie informacji zwrotnej od grupy.
Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Podstawy pomocy psychologicznej, Komunikacja interpersonalna, Podstawy pracy grupowej, Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad), Psychologia osobowości, Psychopatologia, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychologia społeczna, Psychologia rodziny, Psychologia zdrowia
Omówienie doświadczeń w pracy praktycznej - informacje zwrotne od grupy. Analiza wybranych przypadków.
Umiejętność rozpoznawania własnych kompetencji, emocji, postaw wobec określonych problemów psychologicznych.
Trening nabytych umiejętności i technik komunikacyjnych w wyznaczonych sytuacjach.
Powtórzenie i poszerzenie wiedzy z wybranych obszarów na podstawie literatury.
Budowanie wiedzy o własnych zjawiskach wewnętrznych (trening uważności, rozpoznawanie własnych stanów wewnętrznych, poszerzanie wrażliwości na różne modalności).
Analiza automatycznych myśli i przekonań.
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej: kontrola i przyzwalanie na emocje.
Analiza własnych zasobów i ograniczeń w przygotowaniu do pracy w zawodzie psychologa.
Przygotowanie narzędzi pomocnych w pracy psychologa.
Dyskusja, pogadanka, demonstracja, metoda zajęć praktycznych, drama, rysunek, analiza stanów wewnętrznych, case study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z warsztatu przygotowanego na potrzeby zajęć (80% oceny) oraz z aktywności podczas zajęć (20% oceny).
1. Rogers J., (2012), Coaching, Gdańsk: GWP
2. Rojewska J., (2000). Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza UNUS.
3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
4. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
5. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
1. Berne, E. (2012). W co grają ludzie. Warszawa: PWN
2. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka
3. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. W: J. Trzebiński, (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP
i inna każdorazowo podawana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 16:36)