SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia II |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie ze specyfiką okresu dorosłości, z poszczególnymi etapami dorosłego życia wraz z ukazaniem doświadczeń związanych z realizacją zadań rozwojowych, wyzwań i przeżywanych kryzysów, wyznaczających normatywny i pozanormatywny rozwój dorosłego człowieka. Wiedza ta ma wspomóc w rozumieniu uwarunkowań i przebiegu rozwoju jednostek u początków dorosłego życia oraz we wczesnej, średniej i późnej dorosłości.
Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej oraz z I części wykładu z psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.
W prezentacji problematyki wyłaniającej się dorosłości, wczesnej, średniej i późnej dorosłości ukazane będą teorie i wyniki badań odnoszące się do wymagań i norm społecznych dotyczących dorosłości, a także wewnętrznych uwarunkowań dylematów, przed którymi staje dorosła jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Spośród ról społecznych szczególny nacisk zostanie położony na role rodzinne oraz psychiczne konsekwencje dla członków rodziny wkraczania młodych dorosłych w samodzielne życie (syndrom pustego gniazda). Omówione będą także sposoby adaptacji osób w późnej dorosłości do okresu emerytalnego. Uwzględnione zostaną zjawiska tzw. bumerangu i efekt pokolenia sandwichowego. Rozbudowany będzie problem ról życiowych młodych dorosłych, z uwzględnieniem relacji przyjaźni, miłości, ról małżeńskich i rodzicielskich, a także znaczenia dla indywidualnego rozwoju oraz dla społeczeństwa fenomenu generatywności.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin testowy.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)
Psychologia rozwoju człowieka (2011). Red. J. Trempała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa WSiP.
Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.
- Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 22:00)