SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia II
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką okresu dorosłości, z poszczególnymi etapami dorosłego życia wraz z ukazaniem doświadczeń związanych z realizacją zadań rozwojowych, wyzwań i przeżywanych kryzysów, wyznaczających normatywny i pozanormatywny rozwój dorosłego człowieka. Wiedza ta ma wspomóc w rozumieniu uwarunkowań i przebiegu rozwoju jednostek u początków dorosłego życia oraz we wczesnej, średniej i późnej dorosłości.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej oraz z I części wykładu z psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

W prezentacji problematyki wyłaniającej się dorosłości, wczesnej, średniej i późnej dorosłości ukazane będą teorie i wyniki badań odnoszące się do wymagań i norm społecznych dotyczących dorosłości, a także wewnętrznych uwarunkowań dylematów, przed którymi staje dorosła jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Spośród ról społecznych szczególny nacisk zostanie położony na role rodzinne oraz psychiczne konsekwencje dla członków rodziny wkraczania młodych dorosłych w samodzielne życie (syndrom pustego gniazda). Omówione będą także  sposoby adaptacji osób w późnej dorosłości do okresu emerytalnego. Uwzględnione zostaną zjawiska tzw. bumerangu i efekt pokolenia sandwichowego. Rozbudowany będzie problem ról życiowych młodych dorosłych, z uwzględnieniem relacji przyjaźni, miłości, ról małżeńskich i rodzicielskich, a także znaczenia dla indywidualnego rozwoju oraz dla społeczeństwa fenomenu generatywności.

 

 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin testowy.

Literatura podstawowa

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)

Psychologia rozwoju człowieka  (2011). Red. J. Trempała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa WSiP.

 

Literatura uzupełniająca

Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.

- Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 22:00)