SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Stres, sytuacje trudne i wypalenie zawodowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Stres, sytuacje trudne i wypalenie zawodowe
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- SSTiWZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem wykładu jest zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym oraz organizacyjnym. Zajęcia poruszają także zagadnienia związane z radzeniem sobie ze stresem, prezentując treści umożliwiające kształtowania umiejętności praktycznego korzystania z wiedzy psychologicznej w celu tworzenia strategii radzenia sobie ze stresem. Studenci poznają także koncepcje sytuacji trudnych oraz zjawisko wypalenia zawodowego, jako szczególnego zagrożenia związanego z wykonywaniem zawodu pomocowego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej oraz biologicznych podstaw zachowań człowieka.

Zakres tematyczny

Pojęcie i klasyfikacja sytuacji trudnych, zachowanie człowieka w sytuacjach trudnych. Stres - pojęcie, geneza badań. Koncepcje stresu: biologiczne, medyczne, psychologiczne. Źródła stresu, reakcje na stres i strategie radzenia sobie ze stresem. Stres w środowisku pracy, przyczyny i konsekwencje oraz metody radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy.  Syndrom wypalenia zawodowego: wybrane modele teoretyczne, uwarunkowania oraz skutki syndromu wypalenia zawodowego jak również profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, konwersatoryjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test końcowy - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach oraz zadanej lektury przedmiotu.

Literatura podstawowa

  • Terelak, J. F. (2017). Stres życia. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

  • Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Sęk, H. (red.). (2010). Wypalenie zawodowe, przyczyny, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta

Literatura uzupełniająca

  • Strelau J., (2000) Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. (red.) Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;

  • Cichosz A. (2020). Zarządzanie stresem w organizacji. Warszawa: Difin

  •  Sapolsky, R. M., (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: Wyd.Naukowe PWN S.A

  • Konieczny, T., (2014). Stres w organizacji. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 20:28)