SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stres, sytuacje trudne i wypalenie zawodowe |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM- SSTiWZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem wykładu jest zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym oraz organizacyjnym. Zajęcia poruszają także zagadnienia związane z radzeniem sobie ze stresem, prezentując treści umożliwiające kształtowania umiejętności praktycznego korzystania z wiedzy psychologicznej w celu tworzenia strategii radzenia sobie ze stresem. Studenci poznają także koncepcje sytuacji trudnych oraz zjawisko wypalenia zawodowego, jako szczególnego zagrożenia związanego z wykonywaniem zawodu pomocowego.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej oraz biologicznych podstaw zachowań człowieka.
Pojęcie i klasyfikacja sytuacji trudnych, zachowanie człowieka w sytuacjach trudnych. Stres - pojęcie, geneza badań. Koncepcje stresu: biologiczne, medyczne, psychologiczne. Źródła stresu, reakcje na stres i strategie radzenia sobie ze stresem. Stres w środowisku pracy, przyczyny i konsekwencje oraz metody radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy. Syndrom wypalenia zawodowego: wybrane modele teoretyczne, uwarunkowania oraz skutki syndromu wypalenia zawodowego jak również profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego.
Wykład: konwencjonalny, konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test końcowy - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach oraz zadanej lektury przedmiotu.
Terelak, J. F. (2017). Stres życia. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sęk, H. (red.). (2010). Wypalenie zawodowe, przyczyny, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta
Strelau J., (2000) Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. (red.) Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;
Cichosz A. (2020). Zarządzanie stresem w organizacji. Warszawa: Difin
Sapolsky, R. M., (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: Wyd.Naukowe PWN S.A
Konieczny, T., (2014). Stres w organizacji. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 15-04-2021 20:28)