SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczna pomoc uczniom z trudnościami uczenia się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczna pomoc uczniom z trudnościami uczenia się
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPUzTU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom skutecznej pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, pedagogika dla psychologów.

Zakres tematyczny

Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych

.Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.

Charakterystyka trudności uczenia się u uczniów z  niską motywacją do nauki, nadpobudliwością psychoruchową, upośledzeniem umysłowym, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, autyzmem, dysleksją i inne.

Działania diagnostyczne i postdiagnostyczne szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej (opiniowanie i orzecznictwo) wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych..

Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).

 Konstruowanie programów pomocy dzieciom i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oparte na behawiorystycznym szacowaniu ich procesu uczenia się.

Diagnozowanie i konstruowanie programów pomocy uczniom charakteryzującym się syndromem braku osiągnięć szkolnych, zaburzeniami rozwoju umiejętności społecznych, programów stymulujących rozwój kompetencji twórczych, rozwój strategii pamięciowych.

Diagnozowanie sytuacji rodzinnej dzieci i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oraz udzielanie psychologicznej pomocy ich rodzicom.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach, praca z książką,metody aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – sprawdzian wiedzy.

Wykład (zaliczenie na ocenę) - test i/lub sprawdzian wiedzy.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Rimm S., Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań, 2000

  • Nicholas J. Mackintosh, Andrew M. Colman, Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002

  • Smith D.D. Pedagogika specjalna, Warszawa, 2008

  • Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo MEN 2010

  • Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009

  • oraz inna zalecana przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca

  • Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć, Bielsko Biała, 2007

  • Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001

  • Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005

  • Rudnicki P., Oblicza buntu w biografiach kontestatorów . Refleksyjność - wyzwalające uczenie się - zmiana, Wrocław, 2009

  • Woydyłło E., My rodzice dorosłych dzieci, Kraków, 2007

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 15:41)