SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TUWzES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Artur Doliński
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy. Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków. Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Metaumiejętności i umiejętności specjalne wychowawcy. Model wzorzec wychowawcy. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach trudnych: agresja, presja. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach wymagających korekcji zachowań.

Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej. Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami. Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.

Metody kształcenia

Burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, sesje rozwiązywania problemu, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i  prezentacji własnego projektu (80%).

Literatura podstawowa

Aksman J, Pułka J., Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych, Kraków 2012

Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R., [red.]  Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa 2020

Ochmaski M. ,Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin 1995.

 Socjoterapia : praca zbiorowa / pod red. Katarzyny Sawickiej. - Warszawa : Kompendium, 2010

Socjoterapia w szkole : krótki poradnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. - Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007

Literatura uzupełniająca

Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.

Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.

de Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008.

Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.

KORYGOWANIE zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych 
w grupie socjoterapeutycznej
 / Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004

Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania : profilaktyka na co dzień / Aleksandra Karasowska. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPA : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2006

Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole : program poprawy wzorców zachowania / Deanne A. Crone, Robert H. Horner, Leanne S. Hawken ; [tł. Krzysztof Mazurek]. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, cop. 2009

inna literatura zalecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:00)