SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TUWzES |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy. Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków. Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.
Brak
Metaumiejętności i umiejętności specjalne wychowawcy. Model wzorzec wychowawcy. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach trudnych: agresja, presja. Narzędzia wychowawcy w sytuacjach wymagających korekcji zachowań.
Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej. Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych. Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami. Szczegółowa analiza procesu grupowego. Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup, komunikacja w grupach, podejmowanie decyzji w grupie, konflikty intra i intergrupowe.
Burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, sesje rozwiązywania problemu, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i prezentacji własnego projektu (80%).
Aksman J, Pułka J., Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych, Kraków 2012
Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A.R., [red.] Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa 2020
Ochmaski M. ,Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin 1995.
Socjoterapia : praca zbiorowa / pod red. Katarzyny Sawickiej. - Warszawa : Kompendium, 2010
Socjoterapia w szkole : krótki poradnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. - Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007
Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.
Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.
de Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008.
Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.
KORYGOWANIE zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych
w grupie socjoterapeutycznej / Małgorzata Dąbrowska, Małgorzata Rozesłaniec. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004
Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania : profilaktyka na co dzień / Aleksandra Karasowska. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPA : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2006
Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole : program poprawy wzorców zachowania / Deanne A. Crone, Robert H. Horner, Leanne S. Hawken ; [tł. Krzysztof Mazurek]. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, cop. 2009
inna literatura zalecana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:00)