SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczne aspekty wspomagania rozwoju dziecka w kontekście edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczne aspekty wspomagania rozwoju dziecka w kontekście edukacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSCh-MPNP-PAWRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z problematyką wspomagania rozwoju dziecka w kontekście edukacji. Zajęcia skoncentrowane są na ćwiczeniu podstawowych umiejętności diagnozy oraz projektowania interwencji wspomagających rozwoj dziecka jako ucznia oraz niezależnej rozwijającej się jednostki.  

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii poznawczej.

Zakres tematyczny

Klasyczne i wspólczesne teorie rozoju oraz ich aplikacje w życiu szkolnym.

Współczesne teorie uczenia, ich cele i efekty.

Podstawy diagnozy i jej ograniczenia w środowisku szkolnym oraz placówkach edukacyjnych.

Uzdonienia i potrzeby - sposoby diagnozy.

Diagnoza rozojowa, potencjału i diagnoza funkcjonalna w szkole.

Znaczenie zainteresowań i ich rozwoju.

Podstawy projektowania i planowania pracy wspierajacej  integralny rozwój ucznia.

Rola oceny i monitoringu w pracy psychologa - nauczyciela.

Planowanie przyszłości, rozpoznawanie wlasnego potencjału oraz tworzenie celów.

Decyzje edukacyjne i  doradztwo zawodowe - rozpoznawanie i praca nad (coaching w szkole). 

 Tworzenie srodowiska sprzyjajacego rozwojowi - zasady.

Komunikacja jako srodek pracy w środowisku z uczniem, innycmi nauczycielami, specjalistami, klasą i rodzicami. 

 

Metody kształcenia

Wykład i ćwiczenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wyklad - ocena

Cwieczenia : kazda forma jest oceniana i musi zostać zaliczona. 

Ocena koncowa jest srednią z ocen uzyskanych wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

Brzezińska, A. I., & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela.

Dyrda, B. (2013). Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi—wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych. Chowanna41(2), 245-261.

Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka–metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Jabłoński, S. (2003). Konstruowanie projektu indywidualnej pomocy psychologicznej dla uczniów1. Edukacja, 1 (81), 87-97.Kamińska, A., & Kowalczyk, A. (2016). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym–doniesienie z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce9(33/3), 123-138.

Literatura uzupełniająca

Baumann, K. Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości.

Blakemore S-J., Frith U. 2008, Jak uczy się móżg? Kraków: Wydawnictwo UJ.

Reszta literatury do uzgodnienia w czasie pierwszych zajeć.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:50)