SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Psychologiczne aspekty wspomagania rozwoju dziecka w kontekście edukacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSCh-MPNP-PAWRD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z problematyką wspomagania rozwoju dziecka w kontekście edukacji. Zajęcia skoncentrowane są na ćwiczeniu podstawowych umiejętności diagnozy oraz projektowania interwencji wspomagających rozwoj dziecka jako ucznia oraz niezależnej rozwijającej się jednostki.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii poznawczej.
Klasyczne i wspólczesne teorie rozoju oraz ich aplikacje w życiu szkolnym.
Współczesne teorie uczenia, ich cele i efekty.
Podstawy diagnozy i jej ograniczenia w środowisku szkolnym oraz placówkach edukacyjnych.
Uzdonienia i potrzeby - sposoby diagnozy.
Diagnoza rozojowa, potencjału i diagnoza funkcjonalna w szkole.
Znaczenie zainteresowań i ich rozwoju.
Podstawy projektowania i planowania pracy wspierajacej integralny rozwój ucznia.
Rola oceny i monitoringu w pracy psychologa - nauczyciela.
Planowanie przyszłości, rozpoznawanie wlasnego potencjału oraz tworzenie celów.
Decyzje edukacyjne i doradztwo zawodowe - rozpoznawanie i praca nad (coaching w szkole).
Tworzenie srodowiska sprzyjajacego rozwojowi - zasady.
Komunikacja jako srodek pracy w środowisku z uczniem, innycmi nauczycielami, specjalistami, klasą i rodzicami.
Wykład i ćwiczenia
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wyklad - ocena
Cwieczenia : kazda forma jest oceniana i musi zostać zaliczona.
Ocena koncowa jest srednią z ocen uzyskanych wykładu i ćwiczeń.
Brzezińska, A. I., & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela.
Dyrda, B. (2013). Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi—wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych. Chowanna, 41(2), 245-261.
Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka–metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Jabłoński, S. (2003). Konstruowanie projektu indywidualnej pomocy psychologicznej dla uczniów1. Edukacja, 1 (81), 87-97.Kamińska, A., & Kowalczyk, A. (2016). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym–doniesienie z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 9(33/3), 123-138.
Baumann, K. Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości.
Blakemore S-J., Frith U. 2008, Jak uczy się móżg? Kraków: Wydawnictwo UJ.
Reszta literatury do uzgodnienia w czasie pierwszych zajeć.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:50)