SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empirical Problems of Sociology - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empirical Problems of Sociology
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCDA- EPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the course is to familiarize students with selected issues related to the problems of social differentiation in both theoretical and empirical terms, as well as to prepare students to recognize and analyze contemporary problems of social diversity.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

1. Sources in sociological research.
2. Quantitative research and qualitative research.
3. Questionnaire interview and its determinants.
4. Poll
5. Questionnaire. Rules for creating a questionnaire. Types of questions and disadvantages of questionnaire questions.
6. Observation
7. Interview free, in-depth, narrative.
8. Focus group interviews.
9. Constructing research tools for particular types of research.
10. Preparation of the research concept using selected research methods (among those discussed in the classroom).
11. Field implementation of the study, data analysis and presentation of results.

Metody kształcenia

Teaching methods are a conventional lecture. The content in the thematic scope of the exercises are carried out by means of group work, work with source material, work with the text, discussion.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Assessment of exercises based on project evaluation (research project - from concept preparation, through field implementation of the study using one or several known methods or techniques and presentation of results containing elements of self-criticism, the presented results are discussed in the group).
Passing lectures - written exam
The final grade in the subject is the arithmetic average of the exam grade and the exercise grade.

Literatura podstawowa

Babbie E. (2014), The practice of social research, Cengage Learning, Belmont.

Creswell J. W. (2013), Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Sage Publications, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington.

Gerring J., (2017), Case Study Research. Principles and Practices, Cambridge University Press, Cambridge.

Literatura uzupełniająca

Mis B. A. (2012), Quantitative Research: An Introduction, CreateSpace Independent Publishing Platform, North Charleston.

O′Dwyer L., Bernauer J. A. (2014), Quantitative Research for the Qualitative Researcher, Sage Publications, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 09-04-2021 12:20)