SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Multiculturalism in Contemporary World - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Multiculturalism in Contemporary World
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCDA-WWS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

The aim of the subject is to familiarize the student with different dimensions of cultural diversity, its genesis, contemporary forms and meaning for social life (at its individual levels) and the methods of its scientific approach. The subject is to sensitize on social inequalities and to indicate examples of individual and collective reactions to the experience of cultural difference.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Lectures:

  1. The concept of culture, dimensions of cultural diversity in the context of social life
  2. Conceptual categories: cultural contact, clash of cultures, diffusion, assimilation, accommodation, syncretism, enkulturacja, social distance, cultural relativism, cultural borderland, tradition, cultural heritage, memory, revitalization
  3. Traditional world without alternative and contemporary multicultural world; collectivism and individualism
  4. Multiculturalism and individual identity and functioning of social microstructures
  5. Multiculturalism and local and regional life
  6. Multiculturalism and social life at the macrostructural level
  7. Global processes and multiculturalism

Classes:

  1. Multiculturalism - a phenomenon, a political project or a philosophy?
  2. The manifestations of multiculturalism - in the world and in Poland
  3. Intercultural competence and anthropological imagination
  4. Research on multicultural environments and analysis of the phenomenon of multiculturalism - examples of implementation (area, methodology, research situations, research conclusions, narrative methods on research and presentation of applications)

Metody kształcenia

Conversational lecture, discussions, work with source text, presentations, mobile methods including exploratory walks and study visits.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Lecture – written exam; the condition is to obtain min. 50% points.

Classes – written work / multimedia presentation prepared independently by the student and presented during classes.

The final grade in the subject is the arithmetic mean of grades from the classes and the lecture.

Literatura podstawowa

  1. Crowder G. (2013), Theories of Multiculturalism: An Introduction, John Wiley & Sons.
  2. Eller J. D., Cultural Anthropology. Global Forces, Local Lives, Routledge New York and London, 2009.
  3. Jacobs M. D. (2016), Blackwell Companion to the Sociology of Culture, John Wiley & Sons.
  4. Jupp P. C. (2009), Sociology of Spirituality, ASHGATE PUBLISHING.
  5. Mc Guigan J. (2002), Culture and the Public Sphere, Routledge, London and New York.
  6. Romaniszyn K. (ed.) (2008), Culture and Migration. The Cultural Implications of International Migrations in the Light of Fieldwork Evidence, Nomos, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Additional materials prepared by the teacher.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 08:31)