SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka literatury i języka polskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FiP-DLJP-1-W-S14_gen8NZAI |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w umiejętności:
a) długookresowego i krótkookresowego planowania pracy;
b) organizowania lekcji z zakresu podstawowych działów edukacji polonistycznej, tj. nauczania literatury, kształcenia językowego, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz edukacji kulturalnej;
c) ewaluacji osiągnięć uczniów.
Zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych, które realizowane są w semestrach II i III.
Wykład
1. Wymiary przedmiotu "język polski". Zadania dydaktyki literatury i języka polskiego.
2. Współczesne kierunki przemiany modelu edukacji polonistycznej.
3. Dobór i układ treści programowych na II etapie kształcenia.
4. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznoliterackiej w fazie omawiania dzieła literackiego – kształcenie rozumienia fikcyjności dzieła literackiego oraz kształtowanie pojęć genologicznych.
5. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznoliterackiej w fazie omawiania dzieła literackiego – pogłębianie rozumienia przez uczniów sytuacji komunikacyjnej w utworze literackim.
6. Ogólnodydaktyczne oraz autonomiczne metody i techniki nauczania. Rola podręcznika w pracy szkolnej.
7. Formy organizacyjne pracy nauczyciela i uczniów. Indywidualizacja w nauczaniu języka polskiego
8. Nauka o języku dla nauki języka.
9. Wprowadzanie nowych form wypowiedzi w szkole podstawowej.
10. Słowniki na lekcjach języka polskiego.
11.. Muzea w pracy polonisty. Edukacja regionalna.
12. Przygotowanie ucznia do czytelnictwa i samokształcenia.
13.Utrwalanie wiedzy ucznia. Rodzaje lekcji powtórzeniowych.
14 . Formy i narzędzia kontroli oraz oceny wiedzy i umiejętności uczniów.
Ćwiczenia
1. Podstawa programowa a programy nauczania i plany pracy nauczyciela.
2. Formułowanie tematów lekcji i ustanawianie jej celów.
3. Analiza samodzielnie sformułowanych celów i tematów lekcji
3. Fazy pracy nad dziełem literackim.
4. Praca nad utworami lirycznymi w szkole podstawowej.
5. Analiza konspektów poświęconych omawianiu utworów lirycznych i dramatycznych.
6, Praca nad utworami epickimi i dramatycznymi w szkole podstawowej.
7. Analiza konspektów poświęconych omawianiu utworów epickich i dramatycznych.
8.Nauczanie ortografii i interpunkcji w szkole podstawowej,
9. Analiza konspektów poświęconych nauczaniu ortografii i interpunkcji.
10. Wprowadzanie nowych form wypowiedzi w szkole podstawowej.
11. Analiza samodzielnie skonstruowanych konspektów lekcji poświęconych wprowadzaniu nowych form wypowiedzi.
12. Edukacja kulturowa na lekcjach języka polskiego.
13. Kontrola i ocena wiedzy oraz umiejętności uczniów.
14. Egzamin ósmoklasisty – analiza konstrukcji arkuszy egzaminacyjnych.
wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opanowanie wiedzy teoretycznej, zaliczenie zadanych konspektów oraz zdanie egzaminu.
Bar J. Szkolne formy wypowiedzi, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.
Bar J., Dydaktyka ćwiczeń w mówieniu i pisaniu, Opole 1985.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2001.
Chrząstowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
Chrząstowska B., Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2009.
Dyduchowa A., Dyduch B., Jędrychowska M., W stronę kompetencji. Zadania języka polskiego w szkole podstawowej, [w:] Kompetencje szkolnego polonisty, red. B. Chrząstowska, t. 1, Warszawa 1995.
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. Stefan Bednarek, Wrocław 1999.
Gawdzik W., Ortografia i gramatyka na wesoło (różne wyd.)
Jazownik L., Projekt reformy modelu edukacji polonistycznej
Jazownik L., Uwagi o celach nauczania i uczenia się literatury, [w:] Teoria i praktyka nauczania literatury, red. E. Polanowski, Częstochowa 1986.
K. Kruszewski, Cele kształcenia, [w:] Sztuka nauczania, cz. I, pod. red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1994.
Kida J., Słowniki i encyklopedie w edukacji szkolnej, „Biblioteka w Szkole” 1993 nr 9.
Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska,
Kozak W., O planowaniu pracy nauczyciela polonisty¸ [w:] Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Kraków 2004.
Latoch-Zielińska M., Cele i temat lekcji. O sposobach formułowania podstawowych elementów lekcji kształcenia kulturalno-literackiego, [w:] Nowoczesność i tradycja….
MEN, Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego (różne wyd.).
Nagajowa M., Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach V-VIII szkoły podstawowej
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
Niemierko B., Miedzy oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, pod red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej (różne wyd.).
Patrzałek T., Gramatyka na cenzurowanym, „Polonistyka” 1992, nr 1.
Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1999 (rozdz. III i XII)
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
Różańska-Półturzycka M., Półturzycki J., Muzea literackie w nauczaniu języka polskiego, Warszawa 1978.
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Wiśniewska H., Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów), [w:] Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus – Sitarz, Kraków 2005.
gimnazjum , Płock 2003.
Jabłoński R., Liryka XX wieku w szkole podstawowej : propozycje analizy wierszy na lekcjach
Jabłoński R., Słowa, myśli, obrazy : lekcje z zakresu kształcenia literackiego i kulturalnego w
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Literatura, język, dydaktyka : szkice humanistyczne / (Red.) Marian Sinica, Zielona Góra 2008.
polskiego w klasach 4-8, Warszawa 1998.
Sztuka nauczania, cz. I, pod. red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1994.
Sztuka nauczania, cz. II, pod. red. K. Konarzewskiego, Warszawa 1994.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 18:15)